The role of the Supervised Internship in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13636

Keywords:

Supervised Internship, Experience, Initial Teacher Education

Abstract

The present work is an exploratory, qualitative and bibliographic study, where it is based on authors from the field of Education, based on my experiences acquired in the activities developed during the Supervised Internship IV- Regency in the Final Years of Elementary School, being a mandatory activity of the Degree course in History of the Universidade Regional do Cariri- URCA. Therefore, this work proposes to discuss the relevance of the curricular units that make up the Supervised Internship Center and the practice of the internship focused on the Initial Training of Basic Education Teachers, where it is notorious that from these academic practices we can confirm our professional choice and feel belonging to this arduous and rewarding profession of Basic Education teachers.

Author Biography

João Rydllem Alcantara Ferreira, Universidade Regional do Cariri- URCA

Graduando em Licenciatura em História pela Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, Ceará, Brasil.

References

BOARINI, Maria Lucia. Indisciplina escolar: uma construção coletiva. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, p. 123-131, 2013.

BRASIL. Lei N º 10.004, de 5 de setembro de 2019. Institui o Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/d10004.htm Acesso em: 30 nov. 2022.

CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de história?. História & Ensino, v. 21, n. 2, p. 105-124, 2015.

DA PONTE, João Pedro; QUARESMA, Marisa; PEREIRA, Joana Mata. É mesmo necessário fazer planos de aula?. Educação e Matemática, n. 133, p. 26-35, 2015.

DA SILVA, Cícera Mônica Rodrigues; DE SOUSA, Maria Arleilma Ferreira. O Estágio Supervisionado como um lócus de experiências da docência. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-12, 2022.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores-saberes da docência e identidade do professor. Nuances: estudos sobre Educação, v. 3, n. 3, 1997.

SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013.

STÜRMER, Patrícia Aparecida; UMBELINO, Janaina Damasco. Dificuldades de aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental: por que as crianças não aprendem? Perspectiva, v. 38, n. 1, p. 1-23, 2020.

Published

2024-06-04

How to Cite

FERREIRA, J. R. A. The role of the Supervised Internship in initial teacher education. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–11, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13636. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13636. Acesso em: 17 jul. 2024.