Early Childhood Education

space for cultural learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13633

Keywords:

Development, Learning, Cultural Environment

Abstract

Early childhood education is a space of disputes between the constant maturation in the phase and the learning that takes place in a cultural environment. Through the analysis of legal documents and bibliographical research, we seek to identify how close early childhood education is to the learning context. The objective is to analyze legislation and documents in search of their conceptions about education and/or early childhood education and also to verify what reference authors such as Vigotski, Rogoff and Freire establish about development and learning, as well as their relationships. Among the conclusions is that, although biological development occurs vigorously at this stage, learning is fundamental for the formation of human beings.

Author Biography

Valmir Rogério Torres, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (UFSCAR). Pós-graduação Lato sensu em Gestão Educacional (CEUCLAR), Gestão de Currículos (USP), Mídias na Educação (UFSJ), Neurolinguística (CESDA), MBA Gestão Empreendedora- Educação (UFF). Graduação: Matemática (UNESP) e Pedagogia (CEUCLAR). 

References

ALCANTUD, Patricia Melgar. Grupos interactivos em educación infantil: Primer passo para el éxito educativo. Revista Intangible Capital, v. 11, n. 3, p. 316-322, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283201130_Interactive_groups_in_early_childhood_education_First_step_for_educational_success. Acesso em: 01 jul. 2022.

BANCO MUNDIAL. Desenvolvimento inicial da criança: manual para usuários do website. Washington, D.C.: Banco Mundial, 1998. 87 p.

BANCO MUNDIAL. Estrategia sectorial de educación. Washington, D.C.: Grupo del Banco Mundial, 2000ª.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 fev. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 11 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.Câmara De Educação Básica . Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de Dezembro de 2009b, Seção 1, P. 18.

BRASIL. Lei n° 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Diário Oficial da União, 1990.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 11 fev. 2023.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. PISA 2018. Relatório Nacional. Brasília, DF: INEP/MEC, 2019, disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdfgov.br). Acesso em 03 jan. 2022.

BRASIL. Resultado do Censo Escolar. Brasília, DF: IBGE, 2019, disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 01 mar. 2022.

FRANCO, Jussara Botelho; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Aspectos teóricos e metodológicos do círculo de cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. Ambiente & Educação, v. 17, n. 1, p. 11-27, 2012.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e Silva; revisão técnica de Benedito Eliseu Leite Cintra. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 78ª edição. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2018.

MELLO, Roseli Rodrigues; BRAGA, Fabiana Marini; GABASSA, Vanessa. Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EdUSCar, 2012.

PRESTES, Zoia Ribeiro. Quando não é quase a mesma coisa: Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil Repercussões no campo educacional. 2010. 295f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação. Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/80/o/ZOIA_PRESTES_-_TESE.pdf?1462533012. Acesso em: 06 nov. 2022.

ROGOFF, Barbara. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2005.

ROGOFF, Barbara. Observing sociocultural activity on three planes: Participatory appropriation, guided participation, and apprenticeship. Pedagogy and practice: Culture and identities, p. 58-74, 1995.

VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. tradução de Maria da Pena Vilalobos. 16 ed. São Paulo: Ícone, 2017.

Published

2024-06-04

How to Cite

TORRES, V. R. Early Childhood Education: space for cultural learning. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–16, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13633. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13633. Acesso em: 17 jul. 2024.