Educação e rap no Brasil

Authors

  • João Matheus Siqueira de Barros Universidade de Brasília – UnB
  • Breitner Luiz Tavares Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.13502

Keywords:

Educação, RAP, Ensino

Abstract

The educational theme is researched in multiple ways in international and national territory. however, with an interdisciplinary view, the present work sought to analyze the brazilian academic productions that correlate music, in particular Rap, with teaching, in order to start the dissertation research that intends to work on the teaching of history using rap as a teaching tool. The methodology used to map the productions was a systematic review, based on mapping in the “Scopus” database. With this, common and specific aspects were observed in the works, the use of old songs, classic rap classics, in addition to the need for a more comprehensive historicization of this musical genre. Finally, it was concluded, through the result of empirical work, that rap can be an important tool in the teaching-learning process.

Author Biographies

João Matheus Siqueira de Barros , Universidade de Brasília – UnB

Mestrando em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional (PPGDSCI/UNB). Possui graduação em História pela Universidade Federal de Catalão (UFCat). 

Breitner Luiz Tavares, Universidade de Brasília - UnB

Possui Graduação em licenciatura em ciências sociais, bacharelado, mestrado e doutorado em sociologia pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente, professor associado na Universidade de Brasília, Campus Ceilândia, no curso de Saúde Coletiva. O pesquisador é membro do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional (PPGDSCI/UNB). 

References

ABUD, Katia Maria. Registro e representação do cotidiano: a música popular na aula de história. Cadernos CEDES, Campinas, v. 25, n. 67, p. 312, set./dez. 2005

AMARAL, M. G. T. do. Expressões estéticas contemporâneas de resistência da juventude urbana e a luta por reconhecimento: uma leitura a partir de Nietzsche e Axel Honneth. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 56, p. 73-100, 2013. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i56p73-100. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/68804. Acesso em: 8 dez. 2022.

AMORIM FEITOSA. Sobre o uso de materiais “extra-acadêmicos” no ensino de filosofia: uma abordagem possível da obra Antígona em conjunto com a música “Vida Loka parte 2” do grupo racionais MC”s. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 5, n. 9-10, p. 19–26, 2017. DOI: 10.26512/pl.v5i9-10.11706. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/polemos/article/view/11706. Acesso em: 30 nov. 2022.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

DAYRELL, J. O rap e o funk na socialização da juventude . Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 117-136, 2002. DOI: 10.1590/S1517-97022002000100009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27880. Acesso em: 7 dez. 2022.

FONSECA, A. S. A. da. Com que currículo eu vou pro rap que você me convidou?. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 62, p. 91-111, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i62p91-111. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/107218. Acesso em: 6 dez. 2022.]

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa - São Paulo: Paz e Terra 1996.

GALVÃO, T. F., PANSANI, T. D. S. A.; HARRAD, D. (2015). Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: a recomendação prisma. Epistemologia e serviços de saúde, 24, 335-342.

GANHOR, J. P. O Rap na Educação Científica e Tecnológica. Ciência educ., Bauru, v. 25, n. 1, p. 163-180, Jan. 2019. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132019000100163&lng=es&nrm=iso>. Acessado em: 04 dez. 2022.

MACEDO, I., FIUZA, A. F. A educação informal e o rap como agente educativo. EccoS–Revista Científica, n. 31, p. 17-32, 2013.

MACHADO, E. C.; PRADO, G. M. O rap como elemento desencadeador de informação e conhecimento. Informação & Sociedade: Estudos, [S. l.], v. 20, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/4011. Acesso em: 1 dez. 2022.

MOREIRA, M. Ãngelo. Rap como prática de letramento: representação discursiva de alunos/ adolescentes de Santa Maria/DF sobre a vivência nas ruas. Cadernos de Linguagem e Sociedade, [S. l.], v. 14, p. 234–256, 2013. DOI: 10.26512/les.v14i0.21976. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/21976. Acesso em: 6 dez. 2022.

POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 9-40, 2010.

RÜSEN, J. A razão histórica: teoria da história; fundamentos da ciência histórica. Brasília, DF: UNB, 2001.

SANTOS, M. dos; LEITE, T. P. “O rap é uma coisa que conecta, tá ligado?!”: ressignificando contextos de jovens em cumprimento de medida socioeducativa. Revista Labor, v. 1, n. 17, p. 42-61, 31 jul. 2017.

SILVA, R. A. L. da; SOUTO, B. F. RAPensando a formação docente: experiências e reflexões sobre o uso do RAP no ensino de história. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, [S. l.], v. 31, n. 1, 2018. DOI: 10.14393/cdhis.v31n1.2018.46421. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/cdhis/article/view/46421. Acesso em: 30 nov. 2022.

SOARES, Olavo Pereira. A música nas aulas de história: o debate teórico sobre as metodologias de ensino. Revista História Hoje, v. 6, n. 11, p. 78-99, 2017

Published

2023-12-30

How to Cite

SIQUEIRA DE BARROS , J. M.; LUIZ TAVARES, B. Educação e rap no Brasil. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.13502. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13502. Acesso em: 21 nov. 2024.