The awakening of belonging and awareness through non-formal environmental education

a lived experience

Authors

  • Juliana Matos da Silva Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Tanise Paula Novello Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Errol Fernando Zepka Pereira Junior Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12734

Keywords:

Environmental education; not formal; awareness; belonging; report.

Abstract

Nowadays, it is essential that citizens are aware of the place where they live and their environmental situation, as well as understanding that everyone develops a sense of belonging, considering that an inhabitant is also part of the environment and the way in which it affects and is affected for this. Thus, this experience report portrays the results of activities developed from the Pró-Mar Project, which is dedicated to the practice of non-formal Environmental Education, through actions with citizens on the streets, their interaction with the environment and awareness actions. Thus, the objective is to understand feelings of belonging and awareness about the amplitude of the environment identified in the city of Capão da Canoa (RS), on the North Coast of Rio Grande do Sul, through the problematization of pollution caused by waste discarded on the beach. To this end, actions such as beach cleaning, conversation circles, and recreational activities were carried out, which allowed for a behavioral analysis of citizens in relation to the city where they live or vacation. From the analysis it was possible to infer that citizens are curious about the environment in which they live, however, there is a lack of information vehicles that present this environment to them. In view of this, it can be concluded that the feeling of belonging is inherent in each citizen, however, the importance of proposing actions that awaken such a feeling is highlighted.

 

Author Biographies

Juliana Matos da Silva, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Ciências biológicas pela Faculdade Cenecista de Osório (2015) e especialização em Educação Ambiental - Universidade Federal do Rio Grande, FURG (2016).

Tanise Paula Novello, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (2001), mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2006) e doutorado em Educação Ambiental pela mesma Instituição (2011). Foi professora da FURG vinculada ao Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) e membro da Secretaria de Educação a Distância (SEaD), atuando junto a formação de professores e tutores. Foi professora associada da Universidade Federal de Pelotas, vinculada ao Instituto de Física e Matemática, junto ao Departamento de Educação Matemática. Atualmente, é professora da Universidade Federal de Santa Catarina, vinculada ao Centro de Ciências da Educação (CED) junto ao Departamento de Metodologia de Ensino (MEN). Membro do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Educação Matemática e Tecnologias. Atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de ciências, tecnologias digitais e educação matemática.

Errol Fernando Zepka Pereira Junior , Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Mestre em Administração; MBA em Gestão estratégica de Negócios; aperfeiçoado em Tecnologias na Educação; aperfeiçoado em como ensinar a distância; bacharel em administração e licenciado em História. Atualmente, é estudante do doutorado em administração pela UFSC. Enquanto experiência profissional, trabalhou na Secretaria de Inovação do Rio Grande do Sul, FURG, UCPEL, IFSul, Receita Federal e Uniasselvi. Sobre experiência em pesquisa, atua nas áreas de: administração, sistemas de informação nas organizações, educação a distância, inovação e história. 

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Published

2023-12-22

How to Cite

SILVA, J. M. da; NOVELLO, T. P. .; PEREIRA JUNIOR , E. F. Z. . The awakening of belonging and awareness through non-formal environmental education: a lived experience. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–15, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.12734. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12734. Acesso em: 18 jul. 2024.