CHILDHOOD AND CHILDREN ON THE RIVERSIDE OF THE PARAENSE AMAZON: PLAYS REVEALED IN THEIR DAILY LIFE AS NA ELEMENT OF THE ORGANIZATION OF THE SOCIAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Jeyse Sunaya Almeida de Vasconcelos Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA
  • Sinara Almeida da Costa Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i1.12231

Keywords:

Meio Social Educativo, Brincadeira, Educação Infantil, Crianças Ribeirinhas da Amazônia, Teoria Histórico-Cultural

Abstract

Abstract

This paper is part of a research realized with kindergarten children from a riverside community in the Pará Amazon. It discusses, referenced on Vygotsky's Historical-Cultural Theory (HCT), how the organization of the social-educational environment can interfere with make-believe play in collective spaces of preschool, recognizing the importance of the environment and the relationships established in it as factors of constitution and human development. Thirteen children between three and four years old participated in the research. Children were observed playing in their homes and at school. Themes, objects, and peculiarities of the games were analyzed. The results point that playing climbing trees, building toys with leaves, seeds and tree branches, swimming in the river, playing fishing, canoeing, etc., compose spaces of social relationship and development, being peculiar to the playing of riverside children. However, the school has used an “urbanocentric” curriculum and the playing has not filled a prominent place in the educational social environment organized by the teacher. In the children's routine, play takes place at isolated moments and is considered by the teacher as a pastime and energy expenditure. It is deduced that if the preschool aims to interfere in a positive way in the social development of the sensible personality of children, it is necessary to organize the educational social environment in order not only to make the playing possible, but, above all, to encourage it. Therefore, the playing becomes the guiding principle of teachers' pedagogical practices.

Keywords: Educational social environment; The playing; Child education; Riverside children of the Amazon; Cultural Historical Theory.

Author Biographies

Jeyse Sunaya Almeida de Vasconcelos, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2008), Especialização em coordenação pedagógica (2013) e Mestrado em educação (2018) pela Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA. Estudante de Doutorado em Educação na Amazônia. Tem experiência na área da Educação, com ênfase na área de Planejamento administrativo e Educacional. Atua também com atividades (cursos, minicursos, palestras e oficinas) e pesquisas em Educação Infantil, principalmente, nos seguintes temas e subtemas: o processo de humanização da criança na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural; Educação infantil do campo- vivências de crianças ribeirinhas; formação de professores da Educação Infantil e interações estabelecidas entre o professor de Educação Infantil e as crianças. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil (GEPEI) da Universidade Federal do Oeste do Pará, sob coordenação da Profª. Dra. Sinara Almeida da Costa.

Sinara Almeida da Costa, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará-UFC (2001), Mestrado (2007) e Doutorado (2011) em Educação pala UFC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: qualidade na Educação Infantil, o cotidiano da Educação Infantil, formação de professores da Educação Infantil e interações estabelecidas entre o professor de Educação Infantil e as crianças.

References

BISSOLI, Michelle de Freitas. Educação e desenvolvimento da personalidade da criança: contribuições da Teoria Histórico-Cultural.Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.me.gov.br/8versaofinalsite.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF, 2009.

ELKONIN, D. B. Sobre el problema dela periodizacion del desarrollo psíquico em la infância. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. (Org.) La psicologia evolutiva e psicologia em la URSS (Antologia). Moscou: Prohresso,1987.

FRAXE, T. J. P. Cultura Cabocla-Ribeirinha: mitos, lendas e transculturalidade. São Paulo: Annablume, 2004.

GÓES, M. C. R. de. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cad. CEDES [online]. 2000, vol.20, n.50, pp.9-25. ISSN 0101-3262. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002. Acesso em: 10 abr. 2023.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S, LURIA, A. R., LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento, aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2012a, p. 59-83

LEONTIEV, A. N. princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, L. S., LURIA, A. R., LEONTIEV, A. N. (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento, aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2012b, p.119 -149.

LEONTIEV. A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LIMA, G. A. A brincadeira de faz-de-conta de papéis sociais e a constituição da personalidade das crianças na pré-escola. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2018.

MARCOLINO, S. A mediação pedagógica da brincadeira na educação infantil para o desenvolvimento pedagógico da brincadeira de papéis sociais. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Marólia,2013.

MELLO, S. A. Contribuições de Vigotski para a educação infantil. In: MENDOÇA, S. G. L.; MILLER, S. (Orgs.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2010. p.193-202.

MELLO, S. A. Infância e Humanização: Algumas considerações na perspectiva histórico – cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007.

MELLO, S. A. Teoria histórico-cultural e educação infantil: concepções para orientar o pensar e o agir docente. In: COSTA, S. A. da; MELLO, S. A. (Orgs.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017. p. 29-39.

POJO, E.; LOUREIRO, J. P. Lazer na ilha do Combu. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação – UFPA: Belém, 2011.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SILVA, A. P. S. da; PASUCH, J. Orientações Curriculares Nacionais para a Educação Infantil do Campo. In: I Seminário Nacional: Currículo em Movimento - Perspectivas Atuais, 2010, Belo Horizonte. Anais [...], 2010.

SILVA, A. P. S. da; PASUCH, J.; SILVA, J. B. da. Educação Infantil do campo. São Paulo: Cortez, 2012.

TEIXEIRA, S. R. S. A construção de significados nas brincadeiras de faz-de-conta por crianças de uma turma de educação infantil ribeirinha da Amazônia. 2009. 294f.Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento, Universidade Federal do Pará, Belém, 2009.

TEIXEIRA, S. R. S. A relação cultura e subjetividade nas brincadeiras de faz de conta de crianças ribeirinhas da Amazônia. 36, 2013, Goiânia. Anais [...] Reunião Anual da Anped. Sistema Nacional de Educação e Participação Popular: Desafios para as Políticas Educacionais. Goiânia: Anped, 2013.

TEIXEIRA, S. R. S.; BARCA, A. P. de A. Teoria histórico-cultural e educação infantil: concepções para orientar o pensar e o agir docente. In: COSTA, S. A. da; MELLO, S. A. (Orgs.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017, p. 29-39.

TEIXEIRA, S. R. S.; BARCA, A. P. de A. O conceito de meio social educativo em Vigotski e seu significado para a educação escolar. 2018. No prelo.

TEIXEIRA, S. R. S.; ALVES, J. M. O contexto das brincadeiras das crianças ribeirinhas da Ilha do Combu. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 21, n. 3, p. 374 -382, 2008.

TUNES, E.; TUNES, G. O adulto, a criança e a brincadeira. Em Aberto, Brasília, v. 18, n. 73, p. 78-88, jul. 2001

VASCONCELOS, J. S. A. de. Vivências de Crianças Ribeirinhas da Amazônia e seu processo de humanização na creche. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Santarém, 2018.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009b.

VIGOTSKI, L. S. A contração do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização e tradução: Zoia Prestes, Elisabeth Tunes, Cláudia da Costa Guimarães Santana. 1 ed. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

Published

2024-03-07

How to Cite

ALMEIDA DE VASCONCELOS, J. S.; ALMEIDA DA COSTA, S. . CHILDHOOD AND CHILDREN ON THE RIVERSIDE OF THE PARAENSE AMAZON: PLAYS REVEALED IN THEIR DAILY LIFE AS NA ELEMENT OF THE ORGANIZATION OF THE SOCIAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–23, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i1.12231. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12231. Acesso em: 23 nov. 2024.