O desenvolvimento da consciência silábica em crianças autistas pré-escolares
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12062Keywords:
Autismo, Consciência Fonológica, Pré-escolaAbstract
Research on how autistic students learn how to read is incipient, especially in relation to the influence of phonological awareness in this process, even though this is repeatedly described in national and international research as a strong predictor for the development of written language. In this idea, this study is an excerpt from the author's doctoral thesis that aims to present the data collected in a real teaching situation on how the development of syllabic awareness happens in children with autism spectrum disorder. It was developed in two private schools in Fortaleza, Brazil. This is a descriptive/explanatory research, of applied nature, experimental procedure and using a qualitative and quantitative approach at the same time. The sample included six children diagnosed with ASD, between 4:0 and 5:6 years old, organized into a single experimental group, who were submitted to a teaching program based on phonological awareness tasks. For data collection, the Confias Test was applied to assess the level of development of phonological awareness, performed before and after the teaching intervention and in a controlled manner, whose data were recorded and subsequently analyzed. The results indicate: a) the existence of a gradual order of complexity in the performance of syllable awareness tasks in the studied population: syllable synthesis < identification of initial syllables < syllable segmentation < identification of rhymes; and b) linguistic mediation applied in a systematic and regular way in children with autism contributes to the development of phonological awareness.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal. 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituição/Contituição.htm. Acesso em 04/ago/2018.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional – Edição atualizada até março de 2017. Brasília: Senado Federal. 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em 07/jan/2023.
BRASIL. Ministério da Educação. BNCC- Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 21/ago/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. PNEE: Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida/ Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação – Brasília; MEC. SEMESP. 2020.http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivo/pdf/politica.pdf. Acesso em 21/ago/2021.
BRASIL. Agência Câmara Notícias. Educação, cultura e esportes. Projeto dá prioridade para matrículas de crianças com deficiência em escolas públicas. 2022. Disponível em:https://www.camara.leg.br/noticias/844913-projeto-da-prioridade-para-matriculas-de-criancas-com-deficiencia-em-escolas-publicas acesso em 06/out/22.
CARDOSO-MARTINS, C. A consciência fonológica é fundamental para a alfabetização? Letra A: jornal do alfabetizador. Belo Horizonte, n. 9, mar-abr/ 2007. Disponível em: www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/JLA/2007_JLA09.pdf. Acesso em 20/nov./2022.
CARDOSO-MARTINS, C.A.; DUARTE, G.A. Significado e propriedades fonológicas da fala em pré-escolares: alguns resultados discrepantes. Educação em Revista. N.18/19. Belo Horizonte. Dez.1993. disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46981993000200007. Acesso em: 20/mar./2023.
CARVALHO, W. J. de A. Consciência fonológica: da sensibilidade à consciência plena. Estudos (UFBA), v.44, p. 117 – 151, 2011.
FREITAS, Gabriela. Sobre a consciência fonológica. In: LAMPRECHT, R.R. Aquisição fonológica do português: perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: ArtMed, 2004.
GERHARDT, Tatiana.; SILVEIRA, Denise. (orgs). Métodos de Pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS. Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
MOOJEN, Sônia. (Coord.). CONFIAS: Consciência Fonológica: instrumento de avaliação sequencial. 4ª edição, São Paulo: Casa do Psicólogo, 2016.
ORRÚ, Silvia. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. 3ª edição. Cap. 2, p. 43-49. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2012.
POERSCH. J. M. Implicações da consciência linguística no processo ensino/aprendizagem da linguagem. Revista da faculdade de letras. Universidade do Porto,1998. p. 513-516. Disponível em: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8480.pdf. Acesso em 12/abr/2021.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. 1ª edição. São Paulo. Contexto, 2017.