O ensino destinado à infância na primeira escola de Vilhena-RO
reflexões sobre a cultura escolar
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12006Keywords:
Educação, Infância, Cultura EscolarAbstract
This study aims to weave some reflections on the beginning of the process of institutionalization of education aimed at childhood in the first school in the city of Vilhena- RO, during the decades of 1960 to 1980, with emphasis on the production of school culture within the school. The research methodology is anchored in the theoretical assumptions of the New Cultural History (NCH) and as research instruments used from the documentary sources of public archives, photographs published in digital public collections and oral testimonies available in the collection of the research group to which this work is linked. As results it is possible to infer that in the researched institution the teaching intended for children was limited to writing and reading, the school inculcated norms, principles and values in the students, in order to discipline them, in order to adjust them to the world of work and to adapt them to the model of society that was intended to be built – aiming at order and national progress in line with the military regime of the time.
References
ARAÚJO, Mairce da Silva. Cenas do cotidiano de uma escola pública: olhando a escola pelo avesso. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
BRASIL, P. Vilhena conta sua História. Vilhena: Gráfica Delta, 2000.
BENITO, A. E. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Tradução: Heloísa Helena Pimenta Rocha, Vera Lucia da Silva. Campinas: Alínea, 2017.
BLOCH, M. L. B. Apologia da História, ou, O ofício de historiador. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro/RJ: Zahar, 2001.
CAMBI, F. História da Pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer.v.1, 4a ed. Petrópolis: Editora Vozes. Tradução de Ephraim Ferreira Alves, 1998.
FARIA FILHO, L. M. Escolarização e cultura escolar no Brasil: reflexões em torno de alguns pressupostos e desafios. In: Bencostta, M. L. A. (Org). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos (p, 193-236). São Paulo: Cortez, 2007.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. São Paulo, 2002.
FREIRE, J. F. (2008). Um olhar sobre os estudos históricos do cotidiano. História e-História, v. v. 15, p. 1-12. Disponível em: http://www.historiaehistoria.com.br/materia.cfm?tb=alunos&id=142. Acesso em: 10 de abr. de 2022.
GOMES, Emmanoel. História e Geografia de Rondônia. Vilhena: Express Ltda, 2012.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto Histórico. Trad. Gisele de Souza. In: Revista Brasileira de História da Educação. N. 1, Campinas: Autores Associados, 2001. p. 9- 43. Disponível em: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39195. Acesso em 20 de set. de 2020.
MARTINS, Helen, Arantes. Modos de Lembrar e Contar: Memórias de uma escola no município de Vilhena/RO. (1960-1980). PPGedu/UNEMAT, 2017. Dissertação de Mestrado.
MARTINS, Helen Arantes; ZÓIA, Alceu. Memórias (Auto)Biográficas de Infâncias: os Vestígios da escolarização no município de Vilhena/RO (1960-1980). Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 08, p. 672-685, maio/ago. 2018. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/328156101_Memorias_autobiograficas_de_infancias_os_vestigios_da_migracao_e_da_educacao_no_municipio_de_Vilhena-RO_1960-980. Acesso em 20 de set. de 2020.
ROHDEN, Josiane Brolo. A reinvenção da escola: história, memórias e práticas educativas no período colonizatório de Sinop–MT (1973-1979). Dissertação de Mestrado. UFMT: 2012.
ROHDEN, Josiane Brolo; TOMÉ, Cristinne Leus. O recreio no cotidiano escolar como atividade educativa: um estudo nas cidades de Sinop e Cláudia nas décadas de 1970 e 1980. Anais...Semiedu, UFMT, 2016.
SLUCKIN, A. Growing up in the playground. London: Routledge & Kegan Paul, 1981.
SOUZA, R. F. de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.
THOMPSON, P. A voz do passado – História Oral. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
VIDAL, D. G. (2005). Culturas escolares: estudo sobre práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas: Autores associados.