IMAGINATION, CREATIVE PROCESS AND WRITING: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW
uma revisão bibliográfica
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.11796Keywords:
Literacy, Literacy, Written, Imagination, Historical-Cultural Psychology.Abstract
This article presents a systematic review of the literature about imagination and the creative process of children, focusing on the initial processes of writing, anchored in studies of Historical-Cultural Psychology. It was considered articles, theses and dissertations prepared between 2012 and 2022, found in: Banco de Teses e Dissertações da CAPES, Periódicos Electrônicos em Psicologia (PePSIC) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The review was justified by the need to analyze recent scientific production from a theoretical-methodological perspective on the question, to problematize it and to insert the reader into the argumentative landscape that takes place in Education and Psychology, involving concepts such as: development, imagination and writing. The search was organized in four stages: i) Identification (reading of titles); ii) Screening (reading of abstracts) and iii) Elegibility (reading two complete papers) and iv) Inclusion. The results suggest for the low index of bibliographical productions that address thematic that, although it has gained greater expression in recent years, still remain nucleated, with timid conceptual discussion when considered to be important to the debate. In conclusion, it can be seen that the majority of the studies analyzed didn’t discuss the appropriation of writing as a mode of creative elaboration, articulated to the imagination, the processes of symbolization and cultural development of the children. This gap highliths implications for the field of research on literacy and restricts the understanding about read and write, or which, in turn, impacts the adequate formulation of public policies.
References
ALMEIDA, B. P.; KRÜGER-FERNANDES, L.; BORGES, F. T. De espectadora a criadora: imaginação, faz de conta e mídia televisiva no desenvolvimento infantil. Psicologia e Sociedade, CIDADE Rio de Janeiro, v. 32, p.1-19, 2020.
COSTA, M. C. M. da. Práticas de produção de texto numa turma de cinco anos da educação infantil. 2012 A. 169 f. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
BOMFIM, J. C. O papel do brincar na apropriação da linguagem escrita. 2012. 101 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências e Marília, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília, DF: MEC, 2019.
COSTA, M. T. M. de S. O papel do corpo nas práticas de letramento: um estudo sobre as atividades criadoras na infância. 2012. 129 f. Dissertação (mestrado). Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia. Brasília, 2012.
COSTA, M. T. M. de S. A unidade corpo-mente nas atividades criadoras de brincar, narrar e desenhar das crianças cegas ou com baixa visão. 2018. 225 f. Tese (doutorado). Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia. Brasília, 2018.
COSTA, M. T. M. de; SILVA, D. N. H.; SOUZA, F. F. de. Corpo, atividades criadoras e letramento. 1. Ed. São Paulo: Summus, 2013.
COSTA, M. T. M. de; SILVA, D. N. H. O corpo que escreve: considerações conceituais sobre aquisição da escrita. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 17, n. 1, p. 55-62, jan./mar. 2012 B.
CRUZ, M. N. da. Imaginário, imaginação e relações sociais: reflexões sobre a imaginação como sistema psicológico. Caderno CEDES, Campinas, v. 35, n. Especial, p. 361-374. 2015.
KONDER, L. Marx: vida e obra. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.
LURIA, A. R. Curso de Psicologia Geral (2a ed., vol. 1) [Tradução de P. Bezerra]. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.A, 1991.
SAWAIA, B. B.; SILVA, D. N H. Pelo reencantamento da Psicologia: em busca da positividade epistemológica da imaginação e da emoção no desenvolvimento humano. Cadernos CEDES, Campinas. Impresso, v. 35, p. 343-360, 2015.
SCALZITTI, C. M. L. Linguagem e infância: relações com o letramento. 2012. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2012.
SCHLINDWEIN, L. M. As marcas da arte e da imaginação para uma formação humana sensível. Caderno CEDES, Campinas, v. 35, n. Especial, p. 419-433, 2015.
SCHLINDWEIN, L. M.; MARTINS, A. S.; OLIVEIRA, R. D. de. Plunct plact zum: imaginação e criação artística na escola. Caderno CEDES, Campinas, v. 39, n. 107, p. 59-72, 2019.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. Campinas: Editora da Unicamp, 1989.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico - livro para professores. Trad: Zoia Prestes. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas III: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor. (Originalmente publicado em 1927), 1995.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZANELLA, A. Psicologia histórico-cultural em foco: aproximações e alguns de seus fundamentos e conceitos. Florianópolis: Edições do Bosque, 2020.