Etnometodologia como teoria do social: diálogos teóricos-reflexivos
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.11664Keywords:
Pesquisa qualitativa, Etnometodologia, Teoria do Social, Atores sociaisAbstract
Discussing the epistemological approach that underpins Ethnomethodology as a social theory based on reflections guided by theoretical-reflective lenses and the dialectical principles of comprehensive sociological research becomes the central objective of this study, highlighting relevant contributions to educational research and other fields of research. knowledge. The purpose of this study was based on qualitative and ethnomethodological studies, deepened in the disciplines of the Doctoral Program in Education at the Federal University of Piauí, and the Nucleus of Studies on Training, Evaluation, Management and Curriculum-NUFAGEC, supported by the Foundation de Research Support of the State of Amazonas – FAPEAM. These theoretical-reflective records point out that understanding the everyday realities of social actors in their processes of interactions and language, considering their practical activities, is a unique characteristic of Ethnomethodology as a theory of the social and is contributing significantly to qualitative research and especially in studies in education as it considers the practical actions of social actors that are part of the educational field, favoring the construction of knowledge.
References
ABELEDO, M. O. L. Uma compreensão etnometodológica da aprendizagem de língua estrangeira na fala-em-interação de sala de aula. 2008. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/14745/000666851.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em 08 de março de 2021.
ANTONELLO, Claudia Simone; GODOY, Arilda Schmidt. Uma agenda brasileira para os estudos em aprendizagem organizacional. Rev. adm. empres. [conectados]. 2009, vol.49, n.3, pp.266-281. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-75902009000300003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 07 de março de 2021.
BECKER, Howard. Outsiders: etudes de sociologie de la déviance. Paris: A.-M. Métailié, 1985. Prefácio de Jean-Michel Chapoulie.
BLUMER, Herbert. Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Los Angeles, University of California Press, 1986.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1997.
BOURDIEU, Pierre. Compreender. A miséria do mundo. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes,1997.
CICOUREL, Aaron. A Etnometodologia. In: BIRBAUM, Pierre e CHAZEL, François. Teoria Sociológica. Tradução de Gisela Stock de Souza e Hélio de Souza. São Paulo: Hucitec/EdUSP, 1977.
COULON, Alain. Etnometodologia e pesquisa qualitativa em saúde: observar, ouvir, descrever. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador , v. 28, n. 56, p. 33-43, set. 2019 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010470432019000300033&lng=pt&nrm=iso .Acesso em 18 nov. 2021.
ERICKSON, F.; SHULTZ, J. O “quando” de um contexto: questões e métodos na análise da competência social. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (org) Sociolinguística Interacional. 2ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013. p. 215-234.
FUENTES, G. A. Harold Garfinkel: la etnometodología. Revista de Sociología, [S.l.], n. 5, ene. 1990. Disponível em: http://www.revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/27606/29273. Acesso em: 10 de março de 2021.
FRANCIS, D.; HESTER, S. An Invitation to Ethnomethodology: language, society and interaction. London: Sage, 2004.
GARFINKEL, H.; SACKS, H. On formal structures of practical actions. In: GARFINKEL, H. (Org.). Ethnomethodological Studies of Work. London: Routledge & Kegan Paul, 1986. p.160-193.
GARFINKEL, Horold. Studies in Ethnomethodology. New York: Blackwell Pub, 1992.
GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 29-38.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília, DF: Líber Livro Editora, 2012.
GHERARDI, S. Organizational knowledge: the texture of workplace learning. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.
HERITAGE, J. C. Ethnomethodology. In A. Giddens & J. Turner (Eds.), Social theory today (pp. 224-272). Cambridge: Polity Press, 1987.
IÑIGUEZ, Lupicinio. A linguagem nas ciências sociais: fundamentos, conceitos e modelos. In: Manual de análise do discurso em ciências sociais. Petrópolis: Vozes, 2004.
MATZA, David. Becoming Deviant. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1969
PSATHAS, G. Approaches to the study of the world of everyday life. Human Studies, 1980, 3, p. 3-17.
RIVERO, C. M. da L. A etnometodologia na pesquisa qualitativa em educação: caminhos para uma síntese. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa Qualitativa em Educação, jul., 2010. Disponível em: http://www.sepq.org.br/Ilsipeq/anais/pdf/mr2/mr2_5.pdf. Acesso em: 09 março 2021.
SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia: Indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro, Zahar, 2006
SPOSITO, Marilia Pontes; BUENO, Belmira Oliveira; TEIXEIRA, Ana Maria Freitas. Por uma sociologia dos etnométodos para compreender o mundo da educação: contribuições de Alain Coulon. Educação e Pesquisa [online]. 2017, v. 43, n. 4.