Expansion and internalization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil

Authors

  • Waldemar Moura Vilhena Junior Universidade Estadual de Roraima – UERR

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.11152

Keywords:

Public policy. Expansion and Interiorization. Higher education.

Abstract

The text is part of the study on Education and Public Educational Policies. It aims to reflect from a sociological perspective on the expansion and interiorization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil. To make the study viable, we used a bibliographic and documentary review, which provided a qualitative analysis on the subject, seeking to answer the following problem: Was there expansion and internalization of higher education in the beginning of the 21st century in Brazil, in accordance with the model of the global economy? It was concluded that higher education historically served the dominant classes, naturalizing the exclusion of people in public universities. However, due to the policies of the governments of the beginning of the 21st century, it was possible for the popular classes to enter higher education, that is, there was the expansion and interiorization of public and free higher education to meet the logic of globalizing capital and the yearning of the majority of society for access to it.

Author Biography

Waldemar Moura Vilhena Junior, Universidade Estadual de Roraima – UERR

Bacharel em Ciências Sociais com habilitação em Sociologia pela Universidade Federal de Roraima - UFRR; Licenciado em Ciências Sociais pela UFAM; Mestre em Políticas Públicas de Educação - PPGE/FACED/UFAM. Experiências com Extensão Rural e Reformas Agrária. Interesse na Área das Ciências Humanas - Sociologia Rural, Extensão Rural, Filosofia da Educação, Educação do Campo e Formação de Professores na Perspectiva Interdisciplinar. Trabalhos desenvolvido com a Educação do Campo no Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA e assessoria em um projeto de Formação Continuada de Professores de Ensino de Ciências. Consultor do Território da Cidadania Sul de Roraima. Desenvolvemos atividades junto ao Projovem Campo - Saberes da Terra. Professor substituto do curso de Licenciatura em Educação do Campo - LEDUCAR da Faculdade de Educação da UFRR. Coordenador de eixo do Curso de Especialização em Educação do Campo da Universidade Estadual de Roraima. Ocupou a função de Diretor no Instituto de Amparo a Ciência Tecnologia e Inovação do Estado de Roraima- IACTI - RR. Professor da Universidade Estadual de Roraima - UERR. Doutorando no Programa EDUCANORTE.

References

ALMEIDA FILHO, N. de; COUTINHO, D. Nova arquitetura na universidade brasileira. Ciência. Cult. Vol. 63 n.º 1. São Paulo, 2011.

ANDIFES. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria n.º 126/2012 sobre a Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Disponível: https://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1361475592UFMT_-Maria_Lucia_Neder_-_Relatorio_REUNI.pdf. Acesso: 12/05/2021.

BRASIL. Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Brasília, 2012.

BRASIL. Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília: DOU, 2007.

CATANI, A. M.; Oliveira, J. F. Educação superior e produção do conhecimento: o utilitarismo, internacionalização e novo contrato social. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2015.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: 3.ª Ed. Civilização Brasileira, 1978.

MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino privado no Brasil. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RKsKcwfYc6QVFBHy4nvJz

Ht/?lang=pt. Acesso: 03/09/2021.

RIBEIRO, Fabrício Américo. UNILA E UNILAB: uma abordagem sobre o processo de integração internacional do ensino superior a partir das universidades federais no Brasil. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, vol. 6, núm. 1, julio-diciembre, 2015, pp. 63-71.

RIBEIRO, Renato Janine. A Pátria Educadora em colapso: reflexões de um ex-ministro sobre a derrocada de Dilma Rousseff e o futuro da educação no Brasil. São Paulo: Três Estrelas, 2018.

SANTOS, T. C.; LIMA, R. G. de; CAVALHARES, F. Perfil profissional do sistema de ensino superior brasileiro após décadas de expansão. In: BARBOSA, M. L. de O. A Expansão Desigual do Ensino Superior no Brasil. 1.ª ed. Curitiba: Appris, 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Expansão do ensino superior: contextos, desafios, possibilidades. Avaliação. Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n.o 2, pp. 253-266, jul. 2009.

VERAS, Renata Meira et al. A trajetória da criação dos Bacharelados Interdisciplinares na Universidade Federal da Bahia. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n.o 3, pp. 621-641, nov. 2015.

Published

2023-04-10

How to Cite

MOURA VILHENA JUNIOR, W. Expansion and internalization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, p. 1–17, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.11152. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11152. Acesso em: 21 nov. 2024.