Expansion and internalization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil

Authors

  • Waldemar Moura Vilhena Junior Universidade Estadual de Roraima – UERR

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.11152

Keywords:

Public policy. Expansion and Interiorization. Higher education.

Abstract

The text is part of the study on Education and Public Educational Policies. It aims to reflect from a sociological perspective on the expansion and interiorization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil. To make the study viable, we used a bibliographic and documentary review, which provided a qualitative analysis on the subject, seeking to answer the following problem: Was there expansion and internalization of higher education in the beginning of the 21st century in Brazil, in accordance with the model of the global economy? It was concluded that higher education historically served the dominant classes, naturalizing the exclusion of people in public universities. However, due to the policies of the governments of the beginning of the 21st century, it was possible for the popular classes to enter higher education, that is, there was the expansion and interiorization of public and free higher education to meet the logic of globalizing capital and the yearning of the majority of society for access to it.

Author Biography

Waldemar Moura Vilhena Junior, Universidade Estadual de Roraima – UERR

Bacharel em Ciências Sociais com habilitação em Sociologia pela Universidade Federal de Roraima - UFRR; Licenciado em Ciências Sociais pela UFAM; Mestre em Políticas Públicas de Educação - PPGE/FACED/UFAM. Experiências com Extensão Rural e Reformas Agrária. Interesse na Área das Ciências Humanas - Sociologia Rural, Extensão Rural, Filosofia da Educação, Educação do Campo e Formação de Professores na Perspectiva Interdisciplinar. Trabalhos desenvolvido com a Educação do Campo no Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA e assessoria em um projeto de Formação Continuada de Professores de Ensino de Ciências. Consultor do Território da Cidadania Sul de Roraima. Desenvolvemos atividades junto ao Projovem Campo - Saberes da Terra. Professor substituto do curso de Licenciatura em Educação do Campo - LEDUCAR da Faculdade de Educação da UFRR. Coordenador de eixo do Curso de Especialização em Educação do Campo da Universidade Estadual de Roraima. Ocupou a função de Diretor no Instituto de Amparo a Ciência Tecnologia e Inovação do Estado de Roraima- IACTI - RR. Professor da Universidade Estadual de Roraima - UERR. Doutorando no Programa EDUCANORTE.

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Published

2023-04-10

How to Cite

MOURA VILHENA JUNIOR, W. Expansion and internalization of higher education at the beginning of the 21st century in Brazil. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, p. 1–17, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.11152. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11152. Acesso em: 22 jul. 2024.