A Agenda política brasileira e paranaense para a educação escolar indígena

Authors

  • KEROS MILESKI Centro Universitário Ingá - Uningá
  • Rosângela Célia Faustino Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.10383

Abstract

The article analyzes the policy for indigenous school education (EEI) in Brazil and in the state of Paraná, specifically the main laws in Paraná that guide the organization of the EEI in the state. In order to do so, it presents the panorama of the intercultural school as an expression of the educational policy aligned with the guidelines of international organizations that founded the Brazilian educational policy in all its modalities. National and state documents were analyzed through the historical materialist conception of State, international policies and neoliberal restructuring, showing that the project of intercultural education the Brazilian State allowed the indigenous peoples at the time of major social movements in the 1980s was aligned to an agenda led and propagated by international agencies and organizations as a consensus strategy for the implementation of neoliberal reforms. This educational policy elaborated and approved an extensive volume of laws enabling changes in all areas of indigenous schools, to negotiate a consensus, but which are not feasible in practice, as indigenous schools remain with inadequate physical spaces, insufficient hiring of indigenous teachers and technicians, absence of specific materials or initial and continued teacher development. In school management, there are few indigenous directors and coordinators in schools.

Author Biographies

KEROS MILESKI, Centro Universitário Ingá - Uningá

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPE/UEM) com Bolsa CNPq com intercâmbio realizado na Graduate School of Arts & Sciences of Washington University in St. Louis - EUA (bolsa Washu e bolsa Programa Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior PDSE/CAPES), sob a supervisão do Professor Ph.D. Bret Gustafson, no ano de 2015. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2013 com Bolsa CNPq). Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Aberta do Brasil (UAB), Educação a Distância (EaD) pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Atualmente Professor no Departamento de Educação Física do Centro Universitário Ingá - Uningá

Rosângela Célia Faustino, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutora em Conhecimento e Inclusão Social em Educação (FAE/UFMG-MG). Doutora em Educação (PPGE/UFSC). Mestre em Fundamentos da Educação (PPE/UEM). Graduada em Historia (UEM) e Pedagogia (FAINSEP). É Professora das licenciaturas de Pedagogia (UEM/PR) e Pedagogia Indígena (UNICENTRO/PR). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação PPE/UEM-PR (Mestrado e Doutorado), Linha: História, Politicas e Práticas Pedagógicas. É chefe do Departamento de Teoria e Prática da Educação - DTP/UEM (Gestão 2020/2022), coordenadora do GEPEI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e Superior Indígena no Paraná, coordenadora do Programa Saberes Indígenas na Escola/SIE (MEC/SEMESP) - Rede (UFES, UFMG, USP, UEM, UFSC, UFRGS). Tem experiência em Formação de Professores, Currículo Intercultural, Gestão Escolar, Política Educacional, Inclusão e Diversidade

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Published

2023-04-06

How to Cite

MILESKI, K.; FAUSTINO, R. C. A Agenda política brasileira e paranaense para a educação escolar indígena. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.10383. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10383. Acesso em: 3 jul. 2024.