THE ART OF TEACHING AND THE COVID-19 PANDEMIC

THE TEACHERS' PERSPECTIVE

Authors

  • Hercules Guimarães Honorato Instituto Naval de Pós-Graduação
  • Aracy Cristina Kenupp Bastos Marcelino Fundação de Apoio à Escola Técnica - Faetec

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.10102

Keywords:

Arte de Enseñar; Enseñanza Remota de Emergencia; Pandemia de COVID-19; Práctica Docente.

Abstract

This paper presents a plurality of views of teachers who have been directly involved and working on the emergency remote education (ERE), due the COVID-19 pandemic and consequent closing of schools, one of various actions undertaken to minimize the difficulties that have arised. ERE's relevance is reflected in the actions and reactions of those involved, which provide feedback to structuring public policies that could motivate and encourage quality education. The following research question guided this manuscript: what are the main lessons learned by the teachers involved in the remote education and further reopening of schools? The methodology adopted was exploratory research with a qualitative investigation approach. Data collection was performed through an online questionnaire answered by teachers who have worked on the remote education instead of on their classrooms due to the emergency presented. The main unveiled lessons learned: the need to improve the training on teaching while using digital technologies by means of specific graduate disciplines; awareness of the remote education as an unavoidable present reality; and the urge to include in the Political Pedagogical Projects viable alternatives for teaching, learning and evaluating, as well as on parent-teacher or class council meetings: aiming to collect as much feedback as possible, both positive and negative. As a conclusion, as teachers we must recalculate routes, minimize the doubts that arise in practice, in order to adapt to the new technological strategies to the art of teaching.

Author Biography

Aracy Cristina Kenupp Bastos Marcelino, Fundação de Apoio à Escola Técnica - Faetec

Mestre em Educação. Psicopedagoga. Doutoranda em Educação. Professora da Fundação de Apoio à Escola Técnica – Faetec-       Teresópolis, RJ. E-mail: cristinakneupp@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5933-0002 - Lattes: http://lattes.cnpq.br/9568053590265351.

References

ALVES, R. Conversas com quem gosta de ensinar: (+ Qualidade total na educação). 14. ed. Campinas, SP: Papiros, 2015.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 5 out. 1988. Publicação original.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Publicação original.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União - Seção 1 - Edição Extra - A - 1/4/2020, Página 1 (Publicação Original). 2020.

EDITORIAL do Jornal Pensar a Educação em pauta. A pandemia e as Desigualdades Escolares. Faculdade de Educação da UFMG, 24 abr. 2020. Disponível em:

<https://pensaraeducacao.com.br/pensaraeducacaoempauta/a-pandemia-e-as-desigualdades-escolares/>. Acesso em: 23 jun. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008. (Coleção Leitura).

HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: <https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote- teaching-and-online-learning#fn3>. Acesso em: 16 jul. 2021.

HONORATO, H. G. A educação brasileira e a pandemia covid-19: alinhavos entre o ensino remoto e a aprendizagem dos estudantes. In: HONORATO, H. G. Relato de uma experiência Acadêmica: o “eu” professor-pesquisador. v.3, Curitiba: Brazil Publishing, 2021. p. 39-62.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

PAIVA, V. L. M. de O. Ensino remoto ou Ensino a Distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura. V.37, n.1 e 2, p.58-70, dez. 2020.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Revista Educação. v. 10, n.1, p.41-57, 2020. (Número Temático). ISSN Digital: 2316-3828 ISSN Impresso: 2316-333X DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57.

ROSA, R. T. N. da. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do coronavírus – o COVID-19. Rev. Cient. Schola. v. VI, n. 1, p.1-4, jul. 2020. ISSN 2594-7672.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

WILLMS, J. D. A estimação do efeito escola. In: Brooke, N.;Soares, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origens e trajetórias. Belo Horizonte: Ed.UFMG, 2008. p. 261-272.

ZADUSKI, J. C. D.; LIMA, A. V. I.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K. Ecossistemas da aprendizagem na era digital: considerações sobre uma formação para professores na perspectiva da educação inclusiva. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 19, n. 60, p. 269-287, jan./mar. 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.060.DS12>. Acesso em: 14 dez. 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

GUIMARÃES HONORATO, H.; KENUPP BASTOS MARCELINO, A. C. . THE ART OF TEACHING AND THE COVID-19 PANDEMIC: THE TEACHERS’ PERSPECTIVE . Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 6, n. 01, p. 01–16, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v6i01.10102. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10102. Acesso em: 21 nov. 2024.