On the Path of Kaiowá Intellectual Autonomy
DOI:
https://doi.org/10.29327/2702935.10.1-15Keywords:
Keywords: Kaiowá knowledge, Kaiowá intellectual autonomy, decolonization.Abstract
ABSTRACT: This paper addresses the value of Kaiowá knowledge (ava arandu) and offers a critique of institutions, such as the university, for disregarding Indigenous ways of knowing. Across Brazil, it is common for Indigenous knowledge to be treated as inferior to Western science. However, the emergence of Indigenous researchers studying their own peoples has begun to shift this context, leading to the recognition of native forms of knowledge as no less valuable than scientific knowledge. Thus, this text is an exercise in decolonization and also a way to defend Kaiowá knowledge and methodology. Intellectual autonomy is one of the paths to resist colonial imposition in the production of knowledge, and that is what I seek to demonstrate in this text.
Downloads
References
BURKHART, B. Y. Red Wisdom: Highlighting Recent Writing in Native American Philosophy. Confluence: Journal of World Philosophies, v.U+202F1, 2016. Disponível em: https://scholarworks.iu.edu/iupjournals/index.php/confluence/article/view/527. Acesso em: 26 jun. 2025.
DELORIA Jr., Vine. (2003). God is Red: a native view of religion. 3. ed. Golden, CO: Fulcrum Publishing.
BENITES, Eliel. A busca do teko araguyje (jeito sagrado de ser) nas retomadas territoriais Guarani e Kaiowá. 2021. 267 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/4591. Acesso em: 2 jun. 2025.
BENITES, Antônio Carlos. Mba'e Kuaa Vusu/Nhane Ramõi Jusu Papa ha Nhande Ru Vusu Rembiapo: a topologia do cosmo kaiowá e da construção de donos e guardiões dos conhecimentos. 2022. 189 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/3075. Acesso em: 2 jun. 2025.
GALLOIS, Dominique Tilkin. Resistência epistemológica: entrevista com Dominique Tilkin Gallois. Entrevista concedida a Levi Marques Pereira e Tatiane Klein. Nandety – Revista de Estudos sobre os Kaiowá e Guarani, Dourados, v. 1, n. 1, p. 443–451, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufgd.edu.br/index.php/nandety/article/view/13537. Acesso em: 29 maio 2025.
JOÃO, Izaque. Jakaira Reko Nheypyrũ Marangatu Mborahéi: origem e fundamentos do canto ritual Jerosy Puku entre os Kaiowá de Panambi, Panambizinho e Sucuri’y, Mato Grosso do Sul. 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2011. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/85065693/Izaque-Joao-Dissertacao-de-Mestrado-1. Acesso em: 26 jun. 2025.
PIRES, Valentim. Ore Mbo’e Ypy Omboheko Mitã – aproximações aos conhecimentos e práticas para a construção da criança guarani na aldeia Pirajuy, Paranhos, MS. 2022. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Territorialidade) – Faculdade Intercultural Indígena, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/5014. Acesso em: 2 jun. 2025.
SMITH, Linda Tuhiwai. (1999). Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. London: Zed Books.
ROSSATO, Veronice Lovato. Os resultados da escolarização entre os Kaiowá e Guarani em Mato Grosso do Sul – “Será o letrao ainda um dos nossos?” 2002. 185f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, CampoGrande, MS, 2002. Disponível em: https://livrozilla.com/doc/905364/os-resultados-da-escolariza%C3%A7%C3%A3o-entre-os-kaiow%C3%A1-e-guarani. Acesso em: 26 jun. 2025.
VALIENTE, Makiel Aquino. Categoria Kaiowá de construção e desconstrução da parentela – Te’ýi na reserva de Amambai‑MS. 2023. Mestrado em Antropologia – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2023. Disponível em: http://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/1589. Acesso em: 26 jun. 2025.
VALIENTE, Celuniel Aquino. Arandu rape – o caminho da sabedoria: como se tornar um Kaiowá sábio? Revista Ñanduty, Dourados, v. 12, n. 19, p. 344–355, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.30612/nty.v12i19.18115. Acesso em: 19 maio 2025.
BLACK, Carol (Direção). Escolarizando o mundo: o último fardo do homem branco. [S.l.]: Lost People Films, 2010. 1 vídeo (65 min), son., color. Disponível em: https://www.filmsforaction.org/watch/schooling-the-world-2010/. Acesso em: 2 jun. 2025.
MONCAU, Joana; MONCAU, Gabriela; JOÃO, Izaque; PIMENTEL, Spensy. Monocultura da Fé. São Paulo e Dourados: Canal Futura, 2017. 23min. Disponível em: https://antropologia.paginas.ufsc.br/wp-content/uploads/2017/10/Monocultura-da-Fé.pdf. Acesso em: 26 jun. 2025.