Ela, Keila Sankofa: quem ela pensa que é?

o poder de uma mulher negra é multiartista amazônica

Authors

  • Lucas Lopes da Silva Aflitos Universidade Federal do Amazonas
  • Renilda Aparecida Costa Universidade Federal do Amazonas

Keywords:

Keila Sankofa, body, memory, identity, afrofuturism.

Abstract

This article is part of my dissertation research, the artistisc career of Keila Sankofa, an importante contemporary name in the city of Manaus in the construction of black narratives in audiovisual and in other branches of the arts, such as performances, installations and occupations. Daughter of Amazon, Keila Sankofa recognizes her black body as an instrument to raise awareness among black men and women in the search and consolidation of their autonomy, social liberation and awareness of the political body. The artist classifies herself as an Afrofuturist, in this sense, she uses memory and identity to claim erased and neglected spaces for black bodies in society and questions the violence that these bodies have historically suffered. By placing her body in thr first person, she reiterates the importance of black people in understanding the importance of their body as protagonists of their own lives.

Keywords: Keila Sankofa, body, memory, identity, afrofuturism.

 

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Author Biographies

Lucas Lopes da Silva Aflitos, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Sociedade e Cultura na Amazônia. Licenciado em Filosofia (UFAM). Especialista em Ensino no Ensino Médio (CED/UFAM). Diretor do Departamento de Formação da UNEGRO Amazonas.

Renilda Aparecida Costa, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Ciências Sociais pela UNISINOS (2011). Professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, atuando no Instituto de Filosofia Ciências Humanas e Sociais, na área da Sociologia. Docente no Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia, da Universidade Federal do Amazonas (PPGSCA/UFAM).

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SITES

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Published

2024-01-15