Projects and actions discontinuity in the federal environmental licensing of the campos basin

an analysis of interviews on the application of the Pescarte Census

Authors

  • Rafael Moraes Universidade Estadual do Norte Fluminense - Darcy Ribeiro
  • Lilian Cezar Universidade Estadual do Norte Fluminense

Keywords:

Environmental Education; Pescarte Census; Environmental Licensing

Abstract

This article aims to analyze how Environmental Education Projects suffer total or partial interruptions within the Federal Environmental Licensing in the Campos Basin, based on data generated from dissertation research that investigated the effectiveness of the Pescarte Census as a pedagogical tool for social mobilization. At the time, semi-structured interviews enabled the emergence of statements that indicated that it was common practice to discontinue commitments made to different artisanal fishing communities. The article's methodology includes a literature review on Environmental Licensing and data from semi-structured interviews with representatives of the Pescarte Environmental Education Project and leaders of the artisanal fishing community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian Cezar, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Name: Lilian Sagio Cezar
Academic Background: PhD in Social Anthropology

Associate Professor at Universidade Estadual do Norte Fluminense

Line of Research: Visual Anthropology, Anthropology of Afro-Brazilian Populations, Memory, Traditional Populations and Cultural Policies

References

ANELLO, Lúcia de Fátima Socoowski de. Os programas de educação ambiental no contexto das medidas compensatórias e mitigadoras no licenciamento ambiental de empreendimentos de exploração de petróleo e gás no mar do Brasil: a totalidade e a práxis como princípio e diretriz de execução. 190 f. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) -Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2009.

_________. Nota Técnica CGPEG/ DILIC /IBAMA nº01/10.Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis. Diretrizes para a elaboração, execução e divulgação dos programas de educação ambiental desenvolvidos regionalmente, nos processos de licenciamento ambiental dos empreendimentos marítimos de exploração e produção de petróleo e gás. Brasília, 2010.

CARMO, Aline Borges do; SILVA, Alessandro Soares da. Licenciamento ambiental federal no Brasil: perspectiva histórica, poder e tomada de decisão em um campo em tensão. Confins. Revue franco-brésilienne de géographie/Revista franco-brasilera de geografia, n. 19, 2013.

CORREIA, Lyndemberg Campelo. Aspectos Hidrogeológicos da Bacia Sedimentar de Campos. 2020.

DE PASSOS, Priscilla Nogueira Calmon. A conferência de Estocolmo como ponto de partida para a proteção internacional do meio ambiente. Revista Direitos Fundamentais & Democracia, v. 6, 2009.

HERCULANO, Selene. O clamor por justiça ambiental e contra o racismo ambiental. Revista de gestão integrada em saúde do trabalho e meio ambiente, v. 3, n. 1, p. 01-20, 2008.

MESQUISTA; Paulo Belchior. PERFIL DA PESCA ARTESANAL NA BACIA DE CAMPOS/RJ. GeoPUC – Revista da Pós-Graduação em Geografia da PUC-Rio Rio de Janeiro, v. 14, n. 27, p. 96-114, jan-jun. 2021

MIRANDA, Daniel S.; DA SILVA, Raniere G.; DE ALMEIDA, Leandro B. Impactos ambientais da exploração e produção de petróleo na Bacia de Campos-RJ. Bolsista de Valor, v. 1, p. 133-138, 2010.

OLIVEIRA, Viviane S. Licenciamento ambiental: história e legislação. Caderno de Iniciação Científica, n. 2, 2005.

OLIVEIRA, Zélia. CURRÍCULO: um instrumento educacional, social e cultural. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 24, p. 535-548, maio/ago. 2008.

QUINTAS, José Silva. Introdução à gestão ambiental pública. Brasília: IBAMA, 2005.

PEA - BC disponível em < http://www.pea-bc.ibp.org.br/index.php?view=projeto-selecao> acesso em 15 de agosto de 2023.

PINTO, Henrique Garcia; ALVES, Camila Gomes. Algumas considerações sobre o papel do Brasil na Rio+ 20–A geopolítica ambiental em ação!. REVISTA GEONORTE, v. 4, n. 12, p. 361-373, 2013.

SERRÃO, Mônica Armond. Remando contra a maré: o desafio da educação ambiental crítica no licenciamento ambiental das atividades marítimas de óleo e gás no Brasil frente à nova sociabilidade da terceira via. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2012.

Published

2024-12-15