VULNERABILITIES IN THE OUTSKIRTS OF VITÓRIA AND VILA VELHA/ES
DOI:
https://doi.org/10.29327/217579.7.1-9Keywords:
Marginalization. Education. Social vulnerability.Abstract
This study aimed to know ways of coping with the vulnerabilities of young people linked to street art (with emphasis on poetry), in the peripheral communities of Vitória and Vila Velha - ES. As a fundamental part of the research, five young people from the periphery of the cities mentioned above were interviewed. Poetry alone is not a protective factor against vulnerability, highlighting the need to implement projects that help create new perspectives in young people in peripheral situations. They tell the process of poetry in their lives and how vulnerability was or was not a factor that harmed them. They also comment on what leads them to a different path from drug abuse and trafficking, in addition to sharing their views on rights and social vulnerability. They demonstrate to be socially skilled young people and showed a great resilience factor in the face of vulnerabilities, a factor that is repeated in the speech of all these young people.
The research was carried out in two sessions: the first, in September 2019, and the second, in September 2020, in the context of a pandemic, carried out online with the participant.
Keywords: Marginalization. Education. Social vulnerability.
Downloads
References
ARAÚJO, Marcele. Marginalização (Infoescola). Disponível em:
<https://www.infoescola.com/sociologia/marginalizacao> Acesso em: 11 de julho de 2019.
ABRAMOVAY, M. et al. Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: UNESCO, BID, 2002. 192 p. Disponível em < https://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-40313/juventude- violencia-e-vulnerabilidade-social-na-america-latina--desafios-para-politicas-publicas-- juventud-violencia-y-vulnerabilidad-social-en-a-latina--desafios-para-politicas- publicas>. Acesso em 23/10/2019.
BERTH, Joice. Empoderamento. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
BOLSONI-SILVA, A. T.; MARTURANO, E. M. Práticas educativas e problemas de comportamento: uma análise à luz das habilidades sociais. Estudos de psicologia, Natal [online], 2002, vol.7, n.2, pp.227-235.
CALAIS, L. B.; GOULART, N. P. Comunidades, juventudes e vulnerabilidades: enfrentamentos possíveis. Revista psique, Juiz de Fora, v. 2, n. 3, p. 63-77, jan./jun. 2017. Disponível em Acesso em: 05/04/2019.
CARMO, M. E.; GUIZARDI, F. L. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, p. 1-14, mar.2018.
CASTELLANOS, L. M.; PINZÓN, I. D. C. Habilidades para la Vida: Manual para aprenderlas y enseñarlas. 2. ed. Edex, 2007, 240 p.
DA SILVA, Virgilio Afonso. Direitos fundamentais. Conteúdo essencial, restrições e, 2009.
D'ALVA, R. E. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça - o poetry Slam entra em cena. Synergies Brésil, 2011, n. 9, p. 119-126. Disponível em
<https://www.gerflint.fr/Base/Bresil9/estrela.pdf> Acesso em: 30/08/2019.
DE SOUSA, Maria Martins; SARMENTO, Teresa. Escola–família-comunidade: uma relação para o sucesso educativo. Gestão e Desenvolvimento, n. 17-18, p. 141-156, 2010.
FIGUEIRÊDO, A. A. F.; QUEIROZ, T. N. A utilização de rodas de conversa como metodologia que possibilita o diálogo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO 10 – DESAFIOS ATUAIS DO FEMINISMO, 2012, Florianópolis. Anais.
GOHN, Maria da Glória. Novas teorias dos movimentos sociais. 5. Ed. São Paulo: Loyola, 2014.
MALVASI, Paulo Artur. Interfaces da vida loka: um estudo sobre jovens, tráfico de drogas e violência em São Paulo. São Paulo, 2012.
SARMENTO, Daniel. Direito Constitucional e Igualdade Étnico-racial. In: SOUZA, Douglas Martins; PIOVESAN, Flávia (Coord.). Ordem jurídica e igualdade étnicoracial. Brasília: SEPPIR, 2006. p. 59-108.
Eletrônicos. Disponível em
<http://www.fg2013.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/20/1373241127_A RQUIVO_AUTILIZACAODERODASDECONVERSACOMOMETODOLOGIAQUE POSSIBILITAODIALOGO.pdf>. Acesso em: 05/07/2019.
MAGRO, V. M. M. Adolescentes como autores de si próprios: cotidiano, educação e o hip hop. Cadernos Cedes, Campinas, v. 22, n. 57, agosto/2002, p. 63-75.
MESQUITA NETO, P. Violência policial no Brasil: abordagens teóricas e práticas de controle. In: PANDOLFI, D et al. (Orgs.) Cidadania, justiça e violência. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1999. p.130-148. Disponível em
<https://nev.prp.usp.br/wp-content/uploads/2015/01/down152.pdf > Acesso em: 25/07/2020.
NETTO, J. P. Desigualdade, pobreza e serviço social. Revista em Pauta – Revista da Faculdade de Serviço Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, n. 19 (2007): 135-170.
PRESTES, E. M. T. ; JEZINE, E.; SCOCUGLIA, A. C. Democratização do ensino superior brasileiro: o caso da Universidade Federal da Paraíba. Revista Lusófona de Educação, v. 21, n. 21, p. 199-218, 2012. Disponível em
<https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/3088> Acesso em: 23/04/2020.
ROCHA, C. L. A. O princípio da dignidade da pessoa humana e a exclusão social. Jurisprudência Catarinense, Florianópolis, v. 35, n. 117, abr./jun. 2009. Disponível em <https://core.ac.uk/download/pdf/79135829.pdf> Acesso em: 04/06/2020.
RODRIGUES, E. V. et al. A pobreza e a exclusão social: teorias, conceitos e políticas sociais em Portugal. Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. 9, 1999, p. 63-101. Disponível em https://repositorio- aberto.up.pt/bitstream/10216/8578/2/1468.pdf. Acesso em: 28/06/2020
SOUZA, M. S.; SOARES, A. B.; FREITAS, C. P. P. Treinamento de Habilidades Sociais (THS) para alunos em situação de vulnerabilidade social. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 21, n. 3, 2019, p. 135-158. Disponível em:
<http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v21n3/pt_v21n3a05.pdf>. Acesso em: 06/08/2019
SPOSATI, A. Exclusão social abaixo da linha do Equador. São Paulo: Educ, 1999. p. 128-133. Disponível em
<.http://www.seuvizinhoestrangeiro.ufba.br/twiki/pub/GEC/RefID/exclusao.pdf>. Acesso em: 07/03/2019.
STELLA, M. G. P. A Batalha da Poesia: o slam da Guilhermina e os campeonatos de poesia falada em São Paulo. Ponto Urbe [online] - Revista do núcleo de antropologia urbana da USP, 17, 2015. Disponível em:
<https://www.researchgate.net/publication/287967499_A_Batalha_da_Poesia_-
_O_slam_da_Guilhermina_e_os_campeonatos_de_poesia_falada_em_Sao_Paulo>Acesso em:04/09/2019.
VITÓRIA, Prefeitura Municipal de. Vitória em Dados. Vitória, 2010. Disponível em
<http://legado.vitoria.es.gov.br/regionais/Censo_2010/mapas_renda.asp> Acesso em: 05/09/2020.
WHO — WORLD HEALTH ORGANIZATION. Life skills education for children and adolescents in schools: introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. Geneva: WHO, 1997.