Soil education at different levels of education in Geography

Soil education at different levels of education in Geography

Authors

  • Luis Eduardo Akiyoshi Sanches Suzuki Universidade Federal de Pelotas, Centro de Desenvolvimento Tecnológico
  • Liz Cristiane Dias Universidade Federal de Pelotas
  • Moisés Ortemar Rehbein Universidade Federal de Pelotas
  • Edvania Aparecida Corrêa Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.21170/geonorte.2020.V.11.N.37.01.21

Keywords:

Educação em solos; Parâmetros Curriculares Nacionais; Ciência do solo; Formação de professores; Projeto pedagógico.

Abstract

This work intends to bring to discussion the different approaches of Soil Science in the teaching of Geography, seeking to assist its teaching in the Geography courses. The objectives of this work are: 1) to verify the thematic axes related to Soil Science in the teaching of Geography at the elementary and medium school level, based on “PCNs” and textbooks; 2) to evaluate the knowledge in Soil Science of the students of the Geography course at UFPel; 3) carry out a survey of universities in Rio Grande do Sul state that have Geography courses and, for these courses, characterize the disciplines in the field of Soil Science. From this study it may be seen that the “PCNs” for Geography and textbooks for elementary and medium school level have a restrict approach to knowledge about soils. Few Geography courses have disciplines in the field of Soil Science in their curriculum, with the need to reformulate their pedagogical projects regarding the insertion of disciplines related to the field of Soil Science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLANCA, E. T.; SUERTEGARAY, D. M. A. Sítios arqueológicos e areais no sudoeste do Rio Grande do Sul. Mercator – Revista de Geografia da UFC, Fortaleza-CE, n. 4, p. 99-114, 2003.
BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
COSTA, A. A.; MESQUITA, N. L. Ensino de Geografia e solos: o livro didático nesse cenário. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, JORNADA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO, 8., 5., Goiás, 2010, Anais... Goiás, 2010. 16p.
CURI, N.; LARACH, J. O. I.; KÄMPAF, N.; MONIZ, A. C.; FONTES, L. E. F. Vocabulário de Ciência do Solo. Campinas: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 1993. 90p.
DANELLI, S. C. S. (editora responsável). Projeto Araribá: Geografia – 6o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007a. (PNLD 2011, 2012, 2013)
DANELLI, S. C. S. (editora responsável). Projeto Araribá: Geografia – 7o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007b. (PNLD 2011, 2012, 2013)
DANELLI, S. C. S. (editora responsável). Projeto Araribá: Geografia – 8o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007c. (PNLD 2011, 2012, 2013)
DANELLI, S. C. S. (editora responsável). Projeto Araribá: Geografia – 9o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2007d. (PNLD 2011, 2012, 2013)
LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, Bauru-SP, v. 11, n. 3, p. 383-394, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituições de ensino superior e cursos cadastrados. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 4 out. 2016.
MORAIS, E. M. B. de. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, 2011. 309 f.
OLIVEIRA, D. O conceito de solo sob o olhar de crianças do Ensino Fundamental em escolas de São Paulo-SP. Ciência e Natura, Santa Maria-RS, v. 36, edição especial, p. 210–214, 2014.
SACRAMENTO, A. C. R.; FALCONI, S. Educação geográfica e ensino de solos: uma experiência em sala de aula. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, número especial EGAL, p.1-15, 2011.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. ver. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, A.C.; RIBEIRO, A.L.S. A disciplina pedologia ministrada nos cursos de geografia em diversas cidades maranhenses por meio do PROCAD. Geografia, Londrina-PR, v. 13, n. 1, p. 143-150, 2004.
SILVA, C. S.; FALCÃO, C. L. C.; SOBRINHO, J. F. O ensino do solo no livro didático de Geografia. Revista Homem, Espaço e Tempo, n. 1, p. 101-111, 2008.
SUERTEGARAY, D.M.A. O Rio Grande do Sul descobre os seus “desertos”. Ciência & Ambiente, Santa Maria-RS, v. 1, n. 1, p. 33-52, 1990.
SUERTEGARAY, D. M. A.; VERDUM, R.; BELLANCA, E. T.; UAGODA, R. S. Sobre a gênese da arenização no sudoeste do Rio Grande do Sul. Terra Livre, São Paulo-SP, v. 1, n. 24, p. 135-150, 2005.
VAZ, A. J.; ANJOS, R. M. Como trabalhar a educação ambiental através do estudo do solo em aulas de Geografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO EM GEOGRAFIA, 10, 2009, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2009. 14p.
VEDOVATE, F. C. (editor responsável). Projeto Araribá: Geografia – 6o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2010a. (PNLD 2014, 2015, 2016)
VEDOVATE, F. C. (editor responsável). Projeto Araribá: Geografia – 7o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2010b. (PNLD 2014, 2015, 2016)
VEDOVATE, F. C. (editor responsável). Projeto Araribá: Geografia – 8o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2010c. (PNLD 2014, 2015, 2016)
VEDOVATE, F. C. (editor responsável). Projeto Araribá: Geografia – 9o ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2010d. (PNLD 2014, 2015, 2016)
VESENTINI, J. W. Geografia: O mundo em transição: Ensino médio. Volume 3. São Paulo: Ática, 2010.

Published

2020-07-07

How to Cite

Suzuki, L. E. A. S. ., Dias, L. C. ., Rehbein, M. O. ., & Corrêa, E. A. (2020). Soil education at different levels of education in Geography: Soil education at different levels of education in Geography. REVISTA GEONORTE, 11(37), 1–21. https://doi.org/10.21170/geonorte.2020.V.11.N.37.01.21