GEOTECNOLOGIAS COMO SUBSÍDIO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA NAS ESCOLAS DA REDE PÚBLICA DO VALE DO JIQUIRIÇÁ (BA)

Authors

  • LEONARDO TEIXEIRA SOUSA INSTITUTO FEDERAL BAIANO
  • RAFAEL ARCANJO DE SOUZA NETO INSTITUTO FEDERAL BAIANO
  • LAILA COUTO SANTOS INSTITUTO FEDERAL BAIANO
  • MATHEUSA MARIA SILVA RIBEIRO INSTITUTO FEDERAL BAIANO

DOI:

https://doi.org/10.21170/geonorte.2024.V.15.N.49.14.25

Keywords:

Geotecnologias, Capacitação de professores, QGIS, Google Earth

Abstract

The employment of geotechnologies has been rapidly growing to meet diverse human needs, such as school education through didactic strategies that provide greater interactivity between students and content. In this sense, the integration of geotechnologies with geographic science in the education field can contribute to students' better understanding of the relationships between the environment and society. This paper aims to report the experiences of an extension project aimed at training teachers from the public schools in the Vale do Jiquiriçá region (BA) to use geotechnologies in the classroom, as tools to support the teaching of Geography. The project's execution consisted of offering five workshops, with themes focusing on presenting geotechnology resources, with an emphasis on the use of two software tools: QGIS and Google Earth. Through the project's implementation, it was observed that participants recognized the importance of this type of training to expand educators' knowledge, thereby contributing to the improvement of teaching quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, P. F. de. Geotecnologias como metodologias aplicadas ao ensino de geografia: uma tentativa de integração. Geosaberes, Fortaleza, v. 4, n. 8, p. 54-66, jul./dez. 2013. ISSN: 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/184

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental): Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CÂMARA, G.; DAVIS, C.; MONTEIRO, A. M. V. Introdução a Ciência da Geoinformação. São José dos Campos: INPE, 2001.

CRUZ, L. M. O Ensino de Geomorfologia e o uso de recursos didáticos tecnológicos. 2017. Tese (Doutorado em Geografia). Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.

DI MAIO, A. C. Geotecnologias Digitais no Ensino Médio: avaliação prática de seu potencial. 2004. Tese (Doutorado em Geografia). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2004.

OLIVEIRA, I. J.; NASCIMENTO, D. T. F. As geotecnologias e o ensino de cartografia nas escolas: potencialidades e restrições. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 158-172, jan./jun., 2017. https://doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.491

PEREIRA, V. H. C.; DINIZ, M. T. M. Geotecnologias e Ensino de Geografia: algumas aplicações práticas. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 26, n. 47, p. 656-671, 2016. https://doi.org/10.5752/p.2318-2962.2016v26n47p656

PINTO, J. Q. Criação de narrativas digitais com o Google Earth: estudo dum caso com crianças do ensino básico. 2012. Dissertação (Mestrado em Pedagogia), Departamento de Educação e Ensino a Distância, Universidade Aberta, Lisboa, 2012.

SOUSA, I. B.; DI MAIO, A. C. Geotecnologias no ensino básico: um estudo de caso junto aos professores da rede pública de ensino do Rio de Janeiro. Revista Tamoios, São Gonçalo, n. 2, p. 29-39, jul/dez, 2012. https://doi.org/10.12957/tamoios.2012.4507

SOUSA, I. B. A formação inicial do professor de geografia: uma discussão sobre as disciplinas de geotecnologias na educação. Ar@cne, Barcelona, v. 23, n. 232, 2019, ISSN: 1578-000. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/aracne/article/view/28731/29240

RIZZATTI, M.; CASSOL, R.; BATISTA, N. L.; DAMBRÓS, G. Utilização de Geotecnologias na Cartografia Escolar: a compreensão da representação do relevo com alunos do Ensino Fundamental. Geografia em Questão, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 01, p. 56-76, 2017, ISSN: 2178-0234, Disponível: https://e-revista.unioeste.br/index.php/geoemquestao/article/view/13736/11489

ROSA, R. Geotecnologias na Geografia aplicada. Revista do Departamento de Geografia, São Paulo, v. 16, p. 81-90, mar. 2005, eISSN: 2236-2878, Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rdg/issue/view/3932

Published

2024-03-11

How to Cite

TEIXEIRA SOUSA, L., ARCANJO DE SOUZA NETO, R., COUTO SANTOS, L., & MARIA SILVA RIBEIRO, M. (2024). GEOTECNOLOGIAS COMO SUBSÍDIO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA NAS ESCOLAS DA REDE PÚBLICA DO VALE DO JIQUIRIÇÁ (BA). REVISTA GEONORTE, 15(49). https://doi.org/10.21170/geonorte.2024.V.15.N.49.14.25