Pensando na proteção de crianças e adolescentes nas tramas do racismo

Authors

Abstract

This study proposes to reflect on the rights of children and adolescents based on the markers of race, gender, and class. In the ultra-neoliberal, racist, sexist, and adult-centric mercantile social order, we observe that these rights are curtailed and hindered, even when offered. Social services play a crucial role in combating racism in childhood, but they require collective organization, racial literacy, and anti-racist and anti-sexist training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Cristina dos Santos Saraiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Escola de Serviço Social. Email: v.saraiva@ess.ufrj.br  

Daniel de Souza Campos, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Escola de Serviço Social. Email:
d.campos@ess.ufrj.br

Amanda Marinho da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: amandamarinhods74@gmail

Taianah da Silva Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Graduando em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: taianah.ufrj@gmail.com 

Talita de Souza Barreto da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Email: talitabarrett@gmail.com

Cintya Batista da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Email: cintiabatista861@gmail.com

Published

2025-10-01

How to Cite

Saraiva, V. C. dos S. ., Campos, D. de S. ., Silva, A. M. da ., Martins, T. da S., Silva, T. de S. B. da ., & Cruz, C. B. da . (2025). Pensando na proteção de crianças e adolescentes nas tramas do racismo. Revista Eletrônica Mutações, 18(30), 187–198. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/18624

Most read articles by the same author(s)