AI in media production

between creative automation, algorithmic personalization and informational justice

Authors

Abstract

Artificial intelligence (AI) is profoundly reshaping the processes of creation, distribution, and consumption of content within the media ecosystem. This article explores how AI affects journalistic, advertising, and audiovisual production by automating creative and operational tasks, personalizing content, and concentrating algorithmic power. Drawing on a multidisciplinary and critical approach, the analysis focuses on tools such as ChatGPT, DALL·E, deepfakes, and recommendation systems, while examining shifts in authorship, symbolic diversity, and cultural mediation practices. Ethical, legal, and political dilemmas are discussed, including algorithmic opacity, the spread of disinformation, and labor precarity in the media sector. The article concludes by proposing paths toward an ethical and democratic AI governance in media, grounded in transparency, plurality, and digital rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sushila Vieira Claro, Universidade de São Paulo - USP

Doutora em Educação, Linguagem e Psicologia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4165-6132. E-mail: sushila.claro@usp.br

Vinícius Vinícius Alves Sarralheiro, Universidade de São Paulo - USP

Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9268-3173. E-mail: vinicius.sarralheiro@gmail.com

Robson de Andrade Gonçalves, Universidade de São Paulo - USP

Doutorando em Cultura, Filosofia e História da Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3713-139X. E-mail: robson.ashtoffen@gmail.com

Acácio Vinicius Bianchi, Universidade de São Paulo - USP

Bacharel em Relações Internacionais pelo Instituto de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo (IRI-USP). Graduando em Relações Públicas no Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo na Escola de Comunicação em Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). ORCID: https://orcid.org/0009-0004-4671-5746. E-mail: acaciovb@usp.br

Published

2025-07-31

How to Cite

Claro, S. V. ., Sarralheiro, V. V. A. ., Gonçalves, R. de A., & Bianchi, A. V. . (2025). AI in media production: between creative automation, algorithmic personalization and informational justice. Revista Eletrônica Mutações, 17(29), 79–89. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/18093