Effects of sense of fear in nursing work in view of the risk of death by covid-19

Authors

  • Sóstenes Ericson Universidade Federal de Alagoas – UFAL
  • Diego de Oliveira Souza Universidade Federal de Alagoas – UFAL
  • Rhayssa Irlley Pinheiro Pereira Universidade Federal de Alagoas – UFAL
  • Bruna Sonally Santos de Omena  Prefeitura Municipal de Maceió/AL
  • Dayana Pimentel da Silva Prefeitura Municipal de Arapiraca/AL.

Abstract

In capitalism, work acquires different meanings, and its main objectives are aimed at obtaining profit and accumulating wealth, through the exploitation of the workforce. During the covid-19 pandemic, we observed an aggravation and greater notoriety of the precariousness of work in nursing, for acting on the front line of the fight against the new coronavirus, exposed not only to the risk of illness, but also to the constant fear of dying and/or of the death of loved ones. The objective of this research was to study the effects of the sense of fear in nursing work in view of the risk of death by covid-19. This is a field research, with a qualitative approach, with an analysis clipping extracted from focus groups and analyzed from a discursive perspective. The analysis showed that the fear of death produced meaning effects not only in the nursing work process, but also in the social relationships with other components of the coexistence of these workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sóstenes Ericson, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Estágio Pós-doutoral em Linguística (UNICAMP); Doutor em Linguística
(UFAL); Mestre em Serviço Social (UFAL); Graduado em Enfermagem (UPE);
Graduado em Letras/Inglês (UNEAL). Atualmente, professor do Curso de Graduação
em Enfermagem, na área de Saúde Coletiva (UFAL/Campus de Arapiraca). Professor
Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura –
PPGLL/UFAL. Líder 1 do Grupo de Pesquisa Trabalho, Ser Social e Enfermagem –
GETSSE/UFAL e Líder 2 do Grupo de Estudo em Análise do Discurso – GrAD/UFAL.
Estuda Trabalho, Enfermagem e Discurso.

Diego de Oliveira Souza, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Doutorado em Serviço Social (UERJ); Mestre em Serviço Social (UFAL); Especialista em Enfermagem do Trabalho (FTEC Internacional); Graduado em Enfermagem e Obstetrícia (UFAL). Atualmente, professor do Curso de Graduação em Enfermagem, na área de Saúde Coletiva (UFAL/Campus de Arapiraca). Professor do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social (UFAL) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Formação de Professores (UFAL/Campus de Arapiraca). Líder 2 do Grupo de Pesquisa Trabalho, Ser Social e Enfermagem – GETSSE/UFAL. Estuda Trabalho, Saúde, Enfermagem e Sociedade.

Rhayssa Irlley Pinheiro Pereira, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Graduanda em Enfermagem ((UFAL/Campus de Arapiraca). Bolsista do PIBIC/Fapeal-2021/CNPq-2022). Membro do Grupo de Pesquisa Trabalho, Ser Social e Enfermagem – GETSSE/UFAL. Estuda Trabalho, Enfermagem e Discurso.

Bruna Sonally Santos de Omena , Prefeitura Municipal de Maceió/AL

Graduada em Enfermagem pelo Centro Universitário CESMAC Maceió. Especialista em Enfermagem do Trabalho pelo Centro Universitário Internacional. Lotada na Diretoria de Vigilância em Saúde da Secretaria Municipal de Saúde de Maceió, atuando no CEREST, atuando há 19 anos em Saúde Coletiva e nos últimos 8 anos na Política de Saúde do Trabalhador e da Trabalhadora.

Dayana Pimentel da Silva, Prefeitura Municipal de Arapiraca/AL.

Graduada em Serviço Social (UFAL). Especialista em Gestão de Redes de Atenção à Saúde (Fiocruz) e em Avaliação em Saúde aplicada à Vigilância (UFPE). Atualmente, Assistente Social do Centro de Referência em Saúde do Trabalhador (CEREST) de Arapiraca/AL.

Published

2022-09-19 — Updated on 2022-09-19

How to Cite

Ericson, S., Souza, D. de O., Pereira, R. I. P. ., Omena , B. S. S. de ., & Silva, D. P. da . (2022). Effects of sense of fear in nursing work in view of the risk of death by covid-19. Revista Eletrônica Mutações, 14(23), 2–19. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/10918