THE IMPORTANCE OF INITIATION OF LIBRAS SOON AFTER THE DIAGNOSIS OF DEAFNESS

Authors

  • Gleison Costa Ramos Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
  • Aline Rodrigues Carvalho Governo do Estado de Rondônia

Keywords:

LIBRAS. INCLUSION. SOCIETY.

Abstract

Communication as freedom of expression is recognized as a human right, it is fundamental for a fairer society. In this sense, the present research work has as its main objective, to analyze the importance of Libras in the communication process since the diagnosis of deafness. In addition, reflect on proposals that can help in communication between the deaf and society. In this way, it was possible to perceive that the use of Libras should be increasingly encouraged in society and not only used in educational institutions, as this, the sign language, allows the deaf to interact with the environment in which they live, build and establish their identity, further collaborating to improve the quality of life of the country's deaf population, in addition to ensuring their rights as citizens and respect for differences. It is noteworthy that, when facing a deaf child, the family should be guided in facing not only affective care, but preparing them for life; not considering deafness a pathology that needs to be cured, but a person who builds and communicates linguistically in a different way, conceptualizing their world in a unique way, through their visuospatial perception.

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Author Biographies

Gleison Costa Ramos, Instituto Federal do Amazonas (IFAM)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (2010) e mestrado em Ensino de Ciências da Natureza - Ppgecn pela Universidade Federal de Rondônia (2021). Atualmente é Técnico Administrativo Educacional - Pedagogo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, situações problema, jogos, alfabetização matemática e acessibilidade.

Aline Rodrigues Carvalho, Governo do Estado de Rondônia

Possui graduação em Letras Libras pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci(2021), graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná(2017), especialização em Educação Infantil, Fundamental e Gestão Educacional pela Faculdade São Paulo Rolim de Moura(2018) e especialização em Docência, tradução e interpretação da libras pela Faculdade Santo André(2020).

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Published

2024-10-29

How to Cite

Costa Ramos, G., & Rodrigues Carvalho, A. (2024). THE IMPORTANCE OF INITIATION OF LIBRAS SOON AFTER THE DIAGNOSIS OF DEAFNESS. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e12127. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/12127