EDUCAÇÃO INCLUSIVA: UMA ANÁLISE DAS PUBLICAÇÕES DA ÚLTIMA DÉCADA

Authors

  • Cláudio Mansoni Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Educação inclusiva. Deficiência. Estudo bibliométrico.

Abstract

The present bibliometric study aimed to analyze the published articles on Inclusive Education from the articles available in the main collection of the Web of Science (WOS) database from 2008 to 2017. Research was carried out on the topic "Inclusive education" in the WOS database, an analysis of the characteristics of these publications and identification of the topics related to the theme of Inclusive Education were also carried out. We also selected 20 topics that the authors thought had a high intensity of relationship with the theme to find the hot topics and the authors with more publications were related to the most cited publications in the WOS. An analysis of the abstracts related to the 10 most cited publications was carried out generating a cloud of words. It is concluded that the main thematic areas that publish articles on the subject refer to Education Educational Research and Education Special. The authors who stand out are Sharma U, Pijl SJ and Forlin C. The sources that present more publications are International Journal of Inclusive Education, Procedia Social and Behavioral Sciences and Inted Proceedings. The universities of the University of London, Monash University and University of California System are the institutions with the largest number of published articles. The main language of publication is English and the countries that stand out are the United States and England in terms of publication volume. Finally, the hot topics of Altener, Mental Deficiency, Visual Deficiency and cloud of words generated by the analysis of the 10 abstracts of the most cited publications present the terms Hearing Impairment, Deafness, Physical Deficiency, Mental / Intellectual Disability, Disability Multiple, Visual Impairment, Autism, Asperger Syndrome, Rett Syndrome and Childhood Psycho.

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Author Biography

Cláudio Mansoni, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Santa Cruz do Sul (UNISC) na linha de pesquisa "Linguagem, Experiência Intercultural e Educação" (2023), bolsista PROSUC/CAPES modalidade II. Integra o Grupo de Pesquisa Linguagem Cultura e Educação - LINCE/UNISC/CNPq, possui Mestrado Profissional em Administração pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2018), Pós-Graduação em Educação Inclusiva na Universidade Cruzeiro do Sul (2018), MBA em Planejamento e Gestão Estratégica pelo Centro Universitário Internacional (2015), Graduação em Sistemas de Informação pela Universidade de Caxias do Sul (2014) e Graduação em Processos Gerenciais pelo Centro Universitário Internacional (2014). Atualmente, atua como Tecnólogo de Formação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul e docente em informática na EMEF Duque de Caxias. Tem experiência na área de Administração e docência em informática

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Published

2024-10-29

How to Cite

Mansoni, C. (2024). EDUCAÇÃO INCLUSIVA: UMA ANÁLISE DAS PUBLICAÇÕES DA ÚLTIMA DÉCADA. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e7903. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/7903