TEACHING MATHEMATICS IN BASIC EDUCATION FOR A STUDENT WITH SENSORY DEFICIENCY: OVERVIEW OF NATIONAL PRODUCTION

Authors

  • Debora Gomes de Oliveira Univesidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Vanessa Cristina Paulino UFSCar
  • Maria da Piedade Resende da Costa Univesidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Keywords:

Educação Especial, Deficiência Sensorial, Ensino da Matemática

Abstract

This study aimed to identify and analyze the national scientific production on the teaching of mathematics in basic education for students with sensory disabilities. In order to carry out the same, a search was carried out in three databases, namely BDTD (Digital Library of Theses and Dissertations), Scielo (Scientific Electronic Library Online) and CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel), with the respective words -key: Mathematics teaching; Deafness; Hearing deficiency; Blindness; Visual impairment; and Deafblindness. Through the results obtained by searching the databases, tables were constructed for better understanding, having the data combined and related to the thematic axis. There was a scarcity of research in four areas and a total absence in the teaching of mathematics and deafblindness. It can be concluded that there is an urgent need to carry out research aimed at teaching mathematics to students with sensory disabilities in basic education, especially those with deafblindness.

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Author Biography

Maria da Piedade Resende da Costa, Univesidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Possui Formação em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1975), graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Pernambuco, mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1984) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1992). Participou da formação da profissão de Fonoaudiólogo desde 1965, em Recife, através da Associação Pernambucana de Logopedia. Após o reconhecimento da profissão obteve o título de Fonoaudióloga pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia. Foi professora dos Departamentos de Psicologia e de Metodologia do Ensino da Universidade Federal da Paraíba e do Departamento de Psicologia da UFSCar. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos com orientação no mestrado e doutorado e supervisão de pós-doutorado.

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Published

2021-03-22

How to Cite

Oliveira, D. G. de, Paulino, V. C., & Costa, M. da P. R. da . (2021). TEACHING MATHEMATICS IN BASIC EDUCATION FOR A STUDENT WITH SENSORY DEFICIENCY: OVERVIEW OF NATIONAL PRODUCTION. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 3(5), 1–15. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/7061

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