PSYCHOLOGY AND SOCIAL INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES: THE PSYCHOLOGIST'S ROLE IN INCLUSIVE EDUCATION
Keywords:
Psychology. Inclusive education. EducationAbstract
In recent years we have been following the growing concern of psychology with education. Thus, the performance of the School / Educational Psychologist in the scope of education is summarized in multiple works, from research, diagnosis and preventive interventions in group and individually. In this sense, the purpose of this study is to identify how the performance of the school psychologist in the scope of inclusive education in a municipality in the interior of Minas Gerais. We conducted, therefore, a field research with five psychologists who work in the school context of the municipal school network. The psychologists answered a structured questionnaire that addressed the psychologist's role in inclusive education as well as their forms of action. In the analysis of the data, we describe and discuss the empirical material collected through interviews and finally, in the final considerations, we highlight the contributions of school psychology to the inclusion of people with disabilities in schools, indicating that the work of this professional should cover students, family members, even the school staff.
Downloads
References
HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na Sociologia. 5a edição. Petrópolis: Vozes, 1997;
LAKATOS, Eva Maria & MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa. 3a edição. São Paulo: Editora Atlas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização do conhecimento. Os direitos autorais são cedidos à Revista Eletrônica Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva.
Declaramos que todos os artigos submetidos ao periódico Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva são originais e não foram enviados para publicação em qualquer outro meio, como um todo ou uma fração. Também declaramos que, depois de ser publicado pela Revista Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva (UFAM), um artigo não será submetido a outra revista dentro de duas edições. Depois desta vez, nossa revista transfere os direitos de publicação para os autores, com uma autorização concedida pelo Conselho Editorial.