Por uma educação feminista na Amazônia: diálogos entre Paulo Freire e Bell Hooks

Autores/as

  • Adriana Dias de Moura Universidade Federal do Pará – UFPA
  • Isabell Theresa Tavares Neri Universidade Federal do Pará – UFPA
  • Vera Lúcia de Cristo Lobato Universidade Federal do Pará – UFPA

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v4i1.4934

Resumen

Abstract

The objective of this article is to discuss educational practices that attempt to deal with the oppression experienced by women in the Amazonian territory, based on the thinking of the American activist Bell Hooks and the Brazilian pedagogue Paulo Freire. In the encounter between the thoughts of these two intellectuals, it is sought to identify the points of convergence of their writings in the direction of a feminist pedagogy, committed to criticism, dialogue and amorousness within a pedagogical process directed at women in the Amazon region. This is a bibliographical research. Among the results is that Bell Hooks and Paulo Freire share their knowledge and experiences with the oppressed and sew a pedagogy with a sense of justice. Pedagogy that allows criticism and indignation at the violence and dehumanization that women suffer in the social context in Amazonia.


Keywords: Feminist education; Paulo Freire; Bell Hooks; Amazonian Region.

 

Biografía del autor/a

Adriana Dias de Moura, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutoranda em Educação (Educação, Cultura e Sociedade). Orientanda da Profa. Dra. Lúcia Isabel da Conceição Silva. Mestra em Educação(UFPA). Especialista em Gestão Escolar (UNAMA). Graduada em Pedagogia (UFPA).

Isabell Theresa Tavares Neri, Universidade Federal do Pará – UFPA

Mestranda em Educação, orientada pela Prof. Ivanilde Apoluceno de Oliveira e licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará – UEPA. Educadora e pesquisadora do NEP

Vera Lúcia de Cristo Lobato, Universidade Federal do Pará – UFPA

Mestranda em Educação-PPGED/UEPA (2017), orientanda da Prof. Dr. ª Ivanilde Oliveira. Especialista em História Afro-brasileira e Indígena-UFPA/CUNTINS. Graduada em História pela mesma instituição

Publicado

2019-02-15

Cómo citar

MOURA, A. D. de; NERI, I. T. T.; LOBATO, V. L. de C. Por uma educação feminista na Amazônia: diálogos entre Paulo Freire e Bell Hooks. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 01–20, 2019. DOI: 10.29280/rappge.v4i1.4934. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/4934. Acesso em: 18 jul. 2024.