A formação de professores secundários no Instituto de Artes da UDF (1935-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v1i01.7471

Abstract

The training of secondary teachers at the UDF Arts Institute (1935-1939)

The present work focuses on the research of a School Institution little studied in educational historiography. This is the Arts Institute of the University of the Federal District (RJ) - IA / UDF. This university was created by Anísio Teixeira in 1935. However, the UDF had a short existence (1935 to 1939), many works were written about the University and its schools, but there were no studies about its Institute of Arts. Thus, the main objective of this research is to understand how the UDF Institute of Arts was created, its functioning and what links it promoted between the field of Visual Arts and the school in an attempt to constitute an artistic-school culture. The theoretical framework that guides the reflections of this research is based on the works of the following authors: Barbosa (2010, 2011, 2015), Cunha (2000, 2002) Lopes (2006, 2009) and Mendonça (2002). The methodology consisted of documentary analysis of the collections of the following institutions: UFRJ Education and Society Program of Studies and Documentation; Portinari Project of PUC-Rio and Digital Library of the National Library. The analysis of the sources confirmed the difference in purposes between the National School of Fine Arts and the UDF Arts Institute, revealing the UDF's AI as an innovative experience in the field of art education in Brazil.

Keywords: Institute of Arts. Teacher training. Modern Art.

Author Biography

José Roberto Pereira Peres, PUC-Rio

Doutor em Ciências Humanas - Educação, na área de concentração Educação Brasileira, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2015). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2015) e em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade Candido Mendes - UCAM (2012). Licenciado em Artes Visuais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2011) e em Normal Superior (Ênfase curricular em Educação de Jovens e Adultos) pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ (2010). Tem experiência como professor de Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos, Ensino Fundamental, Ensino Médio e Ensino Superior, como arte-educador popular e como pesquisador. Temas de ensino e pesquisa: Artes Visuais, História da Educação, História da Arte, História do Ensino de Artes no Brasil, Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos e EaD. Foi professor substituto de Prática de Ensino de Educação Artística na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente é professor de Artes Visuais da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro atuando na Equipe de Formação Continuada e Educação para os Mundos do Trabalho do Centro Municipal de Referência da Educação de Jovens e Adultos; bem como é professor regente em turmas de Ensino Fundamental da Fundação Municipal de Educação de Niterói.

Published

2020-07-08

How to Cite

PEREIRA PERES, J. R. A formação de professores secundários no Instituto de Artes da UDF (1935-1939). Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 29–58, 2020. DOI: 10.29280/rappge.v1i01.7471. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7471. Acesso em: 22 dec. 2024.