ANALYSIS AND PERCEPTIONS ABOUT THE WORKLOAD OF PHYSICAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS OF PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16958

Keywords:

Workload, Physical Education, State Schools of Professional Education, Teachers. Job market

Abstract

This article discusses the possible influencers of the delimitation of the workload of Physical Education in State Schools of Professional Education in Ceará, as well as the challenges faced by teachers in the face of the workload of this subject. The aim was to analyse the perception of Physical Education teachers about the possible causes and consequences of the current workload of Physical Education in State Schools of Professional Education. The study was qualitative and descriptive in nature, based on a literature review and data collection using a questionnaire applied to four teachers. The results revealed an insufficient curricular timetable for Physical Education in the State Schools of Professional Education, which, according to the perception of the teachers questioned, was the result of the influence of the labour market on the organisation of the timetable, as well as the still timid political mobilisation of teachers to satisfactorily adapt the curricular timetable.

 

Author Biographies

Francisco Eraldo da Silva Maia, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Docente Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). Doutorando e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da UFC. Integrante do grupo de pesquisa Corponexões: Corpo, Cultura e Sociedade (IFCE).

Mateus Reinaldo de Paula Araujo, Universidade Aberta do Brasil

Graduado em Gestão Desportiva e de Lazer (IFCE). Aperfeiçoamento em Metodologias, Práticas Pedagógicas e Tecnologias Educacionais (UFC). Aperfeiçoamento em Tecnologia na Educação, Ensino Híbrido e Inovação Pedagógica (UFC). Licenciado em Educação Física (UECE). Integrante do grupo de pesquisa Corponexões: Corpo, Cultura e Sociedade (IFCE).

Rodolfo Pio Gomes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Docente Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFRN.

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Published

2024-12-31

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MAIA, . F. E. da S. .; ARAUJO, M. R. de P.; SILVA, R. P. G. da. ANALYSIS AND PERCEPTIONS ABOUT THE WORKLOAD OF PHYSICAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS OF PROFESSIONAL EDUCATION. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–19, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16958. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16958. Acesso em: 7 jan. 2025.