FROM QUESTIONS TO ANSWERS: RURAL EDUCATION AS THE THEME OF DISSERTATIONS DEFENDED AT PPGED/UFPA FROM 2012 TO 2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.16234

Keywords:

Amazônia, Educação do campo, Dissertações PPGED/UFPA

Abstract

This article analyzes the results and conclusions, based on the problems and objectives, of research whose theme was Rural Education, defended in the Postgraduate Program of the Federal University of Pará, from 2012 to 2017. To this end, chose the following as the central question: what problems, purposes and conclusions permeated the research whose theme was Rural Education, carried out in the master's degree of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pará (PPGED/UFPA) in that period ? The objective is to identify the problems addressed in the research of that period, as well as to investigate the purposes and results/conclusions of these investigations. To this end, a theoretical study was carried out, resulting from a bibliographical research, using content analysis based on Bardin (1977). The dissertations were accessed virtually in the PPGED/UFPA repository, using the descriptor “from the field”. The theoretical framework includes authors such as Leite (2002) and Damasceno (1993), who discuss issues related to rural education; Santos (2020); Arroyo (2011); Fernandes; Cerili; Caldart (2011) and Lima and Matos (2023), which address Rural Education. The results indicate that, although advances have been made, educational policies and actions aimed at rural people, in the period analyzed, still presented characteristics more aligned with a “rural education” policy, in its historical and conceptual conception, than with the education demanded by the subjects of rights.

Author Biographies

Natamias Lopes de Lima, Universidade Federal do Pará/Docente

Licenciado em Pedagogia, Especialista em Estudos Culturais da Amazônia, Mestre em Educação, com inserção em currículo e formação de professores; Doutor em Educação, com inserção em Educação: Currículo, Epistemologia e História, realizados na Universidade Federal do Pará. Líder do GEPEA (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação na Amazônia). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia, desde 2009 e do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Currículo, desde 2014. Professor Adjunto II do Magistério Superior na UFPA. Faculdade de Educação e Ciências Humanas, Campus Universitário do Marajó - Breves, disciplina de concurso: Educação do Campo e Desenvolvimento da Amazônia. Desenvolve Ensino, Pesquisa e Extensão sobre Educação do Campo, das Águas e das Florestas e sobre Juventudes, com maior concentração nos territórios da Amazônia

Pedro Leite Cordeiro, Faculdade de Educação e Ciências Humanas - FECH/UFPA

Pedro Leite Cordeiro é Graduado em Pedagogia, pela Faculdade de Educação e Ciências Humanas, da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário do Marajó – Breves. Filiado ao Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação na Amazônia (GEPEA). Professor em Escola do Campo (Escola Ribeirinha) da rede municipal de Breves/PA.

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Published

2025-04-03

How to Cite

LIMA, Natamias Lopes de, CORDEIRO, Pedro Leite. FROM QUESTIONS TO ANSWERS: RURAL EDUCATION AS THE THEME OF DISSERTATIONS DEFENDED AT PPGED/UFPA FROM 2012 TO 2017. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 20, 2025. Disponível em: . Acesso em: 11 Apr. 2025.