The Theory of Multiple Intelligences: learning as a strategy to obtain a competitive advantage

Authors

  • Francisco Fernandes da Costa Souza UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS
  • Elaine Yaskara de Melo Jinkings UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS

DOI:

https://doi.org/10.47357/ufambr.v4i2.9841

Keywords:

Theory of multiple intelligences, Organizational learning, Education and corporate universities

Abstract

This article aims to understand the implications of applying the Theory of Multiple Intelligences (TMI) in the organizational context. To this end, some assumptions were deemed accurate: the concept of intelligence from TIM has the power to adapt itself to the organizational environment, as its employees are constantly stimulating their cognition to solve problems and develop products; the finding of the plurality of the human intellect defended by TIM fostered the need to respect the learners' cognitive individuality through the development of appropriate curricula and pedagogical strategies; the success achieved by TIM in the traditional educational environment can be replicated in organizations; corporate education can use TIM to develop learning policies adapted to organizations' human capital intelligence and, finally, learning constitutes a key development policy for organizations seeking leverage and competitive advantage. The method chosen to achieve this goal was descriptive research with a quantitative approach to data from a bibliometric study based on articles indexed in the CAPES database in the last seven years. Among the most expressive results, it was found that education is at the forefront of the applicability of Gardner's theory and that its most binding concepts are learning methodologies, emotional intelligence, innovation, and development. The relevance of this bibliometric was also highlighted, as the reduced amount of investigations on the benefits of using TIM in organizations was proven, and its discoveries could serve as hypotheses for future scientific research to be confirmed or refuted.

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Author Biographies

Francisco Fernandes da Costa Souza, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS

Servidor público efetivo do Tribunal de Justiça do Amazonas (TJAM) que possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e especialização em MBA em gestão de pessoas pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Elaine Yaskara de Melo Jinkings, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS

Doutora em ADMINISTRAÇÃO pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da USP, concluído em Maio de 2022; Mestrado em ENGENHARIA DE PRODUÇÃO pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002); Graduação em ADMINISTRACAO DE EMPRESAS pela Universidade Federal do Amazonas (1981) e Especialização em Recursos Humanos e Gestão Empresarial pela UFPB-Universidade Federal da Paraíba (1991). É Professora Doutora do quadro de Docentes da UEA - Universidade Estadual do Amazonas, atuando na Escola Superior de Ciências Sociais, nas disciplinas Gestão de Pessoas, Gestão Estratégica e Gestão de Carreiras. É Professora Convidada para ministrar Módulos em Cursos de Pós-Graduação de Gestão de Pessoas, Gestão por Competências, Avaliação de Desempenho e do Potencial nas instituições UEA e UNINORTE. Atua como Consultora Senior em Desenvolvimento de Lideranças, em empresas de grande porte e também como Coach de Executivos de várias organizações, no Amazonas e em Rondônia. Foi a Presidente Fundadora da Associação Brasileira de Recursos Humanos - Seccional Amazonas em 2000, instituição que tem por objetivo disseminar o conhecimento no mundo do trabalho

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Published

2022-12-22

How to Cite

Souza, F. F. da C., & Jinkings, E. Y. de M. (2022). The Theory of Multiple Intelligences: learning as a strategy to obtain a competitive advantage. UFAM Business Review - UFAMBR, 4(2), 49–67. https://doi.org/10.47357/ufambr.v4i2.9841