A escola de educação como eixo integrador da Universidade do Distrito Federal (1935-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v1i01.7138

Abstract

his study investigates the first institutional space in the city of Rio de Janeiro to train teachers of all levels of education in university courses: the Universidade do Distrito Federal, which, despite its brief existence (1935-1939), had the purpose of training qualified teachers to work in the schools of the country’s capital. The realization of this proposal was based on the experience of the educator Anísio Teixeira, General Director of Public Instruction of the Federal District (1931-35), whose performance  represented the attempt to enable na ambitious educational Project, a true autonomous, public and integral teachinh system from primary school to university. The axis of such project materialized with the creation osna Education School that sought to integrate the different dimensions of teacher education, articuling theory and practice. However, the end of this experience in 1939 determined the return of the training of primary teachers in the course of the Instituto de Educação and normal schools, at secondary level, while secondary teachers acquired specific training carried out in four years at the Faculdade Nacional de Filosofia, the three being first entirely dedicated to specific studies, plus a fourth year of pedagogical complementation, taught by the Didactics Department. This model, known as the 3+1 scheme, became the hegemonic matrix of the courses that trained teachers for the secondary school.

 

Key words: Universidade do Distrito Federal. EducationSchool. teacher training.

Author Biography

Sonia de Castro Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Educação Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2003) com estágio pós-doutoral em História da Educação pela Universidade de Lisboa (2009-2010). Mestre em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1998), Bacharel e Licenciada em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pesquisadora e atual vice-coordenadora do Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade (PROEDES/UFRJ). Atua no campo da História da Educação e desenvolve pesquisas sobre formação de professores, história da profissão docente e história das instituições educacionais, tendo publicado livros e artigos sobre a temática.

Published

2020-07-08

How to Cite

DE CASTRO LOPES, S. A escola de educação como eixo integrador da Universidade do Distrito Federal (1935-1939). Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 05–28, 2020. DOI: 10.29280/rappge.v1i01.7138. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7138. Acesso em: 22 dec. 2024.