Práticas Educacionais Inclusivas no Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia Diferencial – NEPPD/FACED/UFAM

Authors

  • Maria Norma Magalhães Stelli Secretaria Municipal de Educação, Manaus – SEMED/NEPPD/UFAM https://orcid.org/0000-0002-8641-8816
  • Natália dos Santos Chaves Secretaria Municipal de Educação, Manaus – SEMED/NEPPD/UFAM https://orcid.org/0000-0003-1758-042X
  • Jeane Vasconcelos de Oliveira Secretaria Municipal de Educação, Manaus – SEMED/NEPPD/UFAM

DOI:

https://doi.org/10.47357/ufambr.v2i1.5725

Keywords:

Ensino-pesquisa-extensão, Atendimento educacional especializado, Práticas pedagógicas inclusivas

Abstract

We report in the present work the experience lived during the evaluation / intervention activities carried out with 38 students targeting the special education of a municipal elementary school in Manaus city, during two semesters of 2017. The study, descriptive in nature, It is configured as an experience report and integrates the Extension Curricular Activity Program (PACE) of the Center for Studies and Research in Differential Psychopedagogy (NEPPD / FACED / UFAM). Based on Wallon's theory, the action involved two hundred and fifteen people, including the executive team, undergraduates, and the school community. As a result, we have referral of students with disabilities to individualized interventions in NEPPD laboratories; specific pedagogical activities applied to others and continuity of action, enabling new developments. It is considered that the activities contributed to the improvement of the teaching / learning process of the students, allowing the articulation of knowledge with the daily life of the subjects involved in the action, greatly enriching the formation of the undergraduates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Educação. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília.

______. (2015). Síntese das diretrizes curriculares nacionais para a educação básica. Ministério da Educação. Brasília.

Boato, E. M. (2009). Contribuições da teoria das emoções e da psicogênese de Henry Wallon na intervenção pedagógica em crianças com deficiência mental associada a deficiência visual. 125 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Católica de Brasília, 2009.

Chauí, M. (1995). Ética e universidade. In: _____. Universidade e sociedade. Brasília: Andes.

Ferreiro, E.; Teberosky, A. Psicogênese da língua escrita. Trad. Diana M. Linchestein et al. Porte Alegre: Artes Médicas.

Galvão, I. (1998). Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ: Vozes.

Matos, M. A. de S.; et al. (2012). A contribuição de Wallon para o desenvolvimento e aprendizagem da criança autista. In: Elo: diálogos em extensão universitária. vol.1, n.1 (dez/jul.) 2012. Viçosa, MG: Pró-Reitoria de Extensão e Cultura.

Mazzili, S. (1998). Notas sobre indissociabilidade entre ensino-pesquisa-extensão. In: _____. RIZZINI, I. O Século perdido. Rio de Janeiro: Anais.

Rotta, N. T.; Hohlweiler, L.; Riesgo, R. dos S. (Orgs.). (2016). Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.

Wallon, H. (1998). As origens do caráter na criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro.

______. (1998). A Evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2020-02-20

How to Cite

Stelli, M. N. M. ., Chaves, N. dos S. ., & Oliveira, J. V. de . (2020). Práticas Educacionais Inclusivas no Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia Diferencial – NEPPD/FACED/UFAM. UFAM Business Review - UFAMBR, 2(1), 71–82. https://doi.org/10.47357/ufambr.v2i1.5725