Scientific Initiation at the Institute of Health and Biotechnology of Coari-AM
DOI:
https://doi.org/10.47357/ufambr.v5i1.11569Keywords:
Scientific initiation, PIBIC, Professional qualificationAbstract
The educational scientific context experienced by Higher Education Institutions in the competitive environment marked by institutional managers' decision-making presupposes elements that can reflect organizational objectives. This means, which through the development of scientific initiation can contribute to the continuous training and qualification of servers for the institute with the aggregation of elements of the scientific habitus. In this way, this research aims to verify the impact of the Institutional Scholarship Program for Scientific Initiation – PIBIC at ISB and its influence in the training and qualification of students between 2019 and 2020. Methodologically, the research is based on a bibliographic and documentary study, with an exploratory-descriptive character and a qualitative-quantitative nature. As an instrument of data collection, a questionnaire with XX open and closed questions applied to the Institute's students with projects approved during the study period under analysis was used, resulting in the characterization and trends of scientific initiation at the Institute.
Downloads
References
AZZi, R. (2016). Pesquisa(em psicologia e educação) e a universidade: alguns pontos para reflexão. Pro-Posições, 5(1), 77–85.
Barbalho, Célia Regina Simonetti; Vale, Milene Miguel do; Marquez, S. O. M. (2018). Metodologia do trabalho científico: normas para a construção de trabalhos acadêmicos (1. ED.). EDUA.
Barreto, C. M., Quaresma, J. P., & Tonin, J. (2021). A experiência da pesquisa para a iniciação científica. Informação & Informação, 26(1), 703–719. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p703
Bessa, Edgard Gil; Lima, I. V. D. L. (2017). A História e os objetivos da iniciação científica no ensino médio : uma análise a partir dos programas do estado do Rio De Janeiro. Sobre Tudo, 8, 18–42.
Bogdan, R.S.; Bike, S. (2003). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos (12. ed.). Porto.
Brasil. (2017). Pesquisa: bolsistas de iniciação científica concluem estudos mais rápido. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos do Ministério da Ciência e Tecnologia. https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2017-04/bolsistas-de-iniciacao-cientifica-concluem-estudos-mais-rapido-diz-pesquisa
Brasil. (2019). Gráficos:número de bolsas de iniciação científica. CNPq. http://memoria.cnpq.br/series-historicas
Brasil. MEC. (2000). Parâmteros Curriculares Nacionais - Parte I Bases Legais. https://cptstatic.s3.amazonaws.com/pdf/cpt/pcn/bases-legais.pdf
Brito, R. M. de. (2011). 100 anos UFAM (2. ed.). EDUA.
Cabrero, Rodrigo de Castro; Costa, M. da P. R. da. (2015). Elementos e sujeitos que constituem a experiência da iniciação científica. Em Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior. (p. 109–129). UNESP. https://doi.org/https://doi.org/10.7476/9788568334577
Chaves, M. do P. S. R. J. S. ). (2014). Inovação, desenvolvimento e sustentabilidade na Anmazônia. EDUA.
Costa Júnior, M. N. da. (2021). Proposta de indicadores de desempenho para avaliar as contribuições do PIBICna formação acadêmica e científicos dos estudantes egressos no âmbito da faculdade de Tecnologia da UFAM. Universidade Federal do AMzonas.
Costa Júnior, M. N. da, & Oliveira, M. A. de. (2020). A Iniciação Científica na UFAM : Análise das ações do PIBIC e PAIC no período de 2008 A 2018 The Scientific Initiation in UFAM : Analysis of the actions of PIBIC and PAIC in the period from 2008 to 2018. Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção, 1–12.
Feitosa, M. C., De Oliveira, A. N., & Lavor, O. P. (2021). O papel da Iniciação Científica na graduação e o despertar para a ciência. Revista Brasileira de Educação e Saúde, 11(1), 44–48. https://doi.org/10.18378/rebes.v11i1.8496
Gama, A. S. M., Fernandes, T. G., Parente, R. C. P., & Secoli, S. R. (2018). Inquérito de saúde em comunidades ribeirinhas do Amazonas, Brasil. Cadernos de Saude Publica, 34(2), 1–16. https://doi.org/10.1590/0102-311x00002817
Gil, A. C. (2017). Como elaborar projeto de pesquisa (6. ed.). Atlas.
Jankevicius, J. V. (1995). A pesquisa científica e as funções da Universidade. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, 16(2), 328. https://doi.org/10.5433/1679-0367.1995v16n2p328
Jung, H. S., Fossatti, P., & Silva, L. de Q. da. (2019). Iniciação científica como política de formação de professores: um diálogo entre a universidade e a escola. Em Atuação docente na educação básica e no ensino superior (p. 199–224). DictioBrasil. https://doi.org/10.35417/978-85-92921-42-2_199
Lima, M. L. de F., & Plaza, E. M. (2021). Potencialidades da iniciação científica no ensino superior para a formação docente. Educação (UFSM), 46(1), 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644442749
Lima, Nara Maciel Falcão; Pires, F. da S. (2022). Políticas de permanência: faces da inclusão de jovens de camadas populares no Ensino Superior Público em um campi do interior do Amazonas. Kiri-Kerê, 14, 168–181. https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38362
MacManus, C. (2022). A Importância da internacionalização nos cenários nacional e internacional. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-graduação - Propesp. https://www.youtube.com/watch?v=MPt67q_20lU
Massi, L., & Linhares Queiroz, S. (2015). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. Em Scielo (Org.), Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro (1o ed). UNESP. https://doi.org/10.7476/9788568334577
Massi, L., & Queiroz, S. L. (2010). Studies on undergraduate research in Brazil: A review. Cadernos de Pesquisa, 40(139), 173–197. https://doi.org/10.1590/s0100-15742010000100009
Mesquita, P. P. de; F. L. S. D. S. F. F. (2022). Iniciação científica e tecnológica no Instituto Federal de Educação, ciência e tecnologia de Roraima: um panorama entre 2015 a 2019. Brazilian journal of development, 8, 54151–54165. https://doi.org/https://doi.org/10.34117/bjdv8n7-337
Oliveira, Adriano De; Bianchetti, L. (2018). Iniciação Científica Júnior : desafios à materialização de um círculo virtuoso. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 26, 133–162.
Oliveira, M. F. de. (2011). Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Metodologia Científica, 1–73.
Oliveira, S. F. do A. (2020). Iniciação científica: guia básico para iniciantes. Instituto Federal Goiano.
Pinho, M. J. de. (2017). Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 22(3), 658–675. https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000300005
Richardson, R. J. (2017). Pesquisa social: métodos e técnicas (4. ed.). Atlas.
Saviani, D. (2002). A Pós-graduação em educação no Brasil: pensando o problema da orientação. Cortez.
SILVA, Camila Ferreira da; MONTEIRO, Jéssica da Slva; DANTAS, N. L. S. (2021). A Universidade Federal do Amazonas e seu papel na construção da comunidade científica amazonense: história e consolidação. Brazilian Journal of Development, 7(3), 21834–21847. https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-071
Siqueira, T. G. de S. (2014). Iniciação científica e a formação do bibliotecário. Biblioonline, 10(2), 49–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 UFAM Business Review - UFAMBR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Da responsabilidade dos autores
- Os autores são responsáveis pelo conteúdo de seus artigos, assim como pelos direitos autorais de imagens, videos e quaisquer elementos textuais ou complementares ao seu artigo.
- Os autores estão de acordo em trabalhar gratuitamente no processo de revisão por pares para este periódico no futuro.
- Os autores declaram que têm contribuição significativa para a pesquisa divulgada em seu artigo, quando for o caso.
- Os autores obrigam-se a oferecer ao periódico retratações ou correções de eventuais erros.
- Os autores devem assegurar que seu texto é obra original e não devem submeter o mesmo texto para mais de uma revista.
- Caso o artigo tenha sido escrito com base em pesquisa que apresenta reais riscos para os participantes, é obrigatória a apresentação de parecer do Comitê de Ética da instituição do pesquisador.