MOTIVATION FOR ENTRANCE IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES AND ENTREPRENEUR PROFILE OF STUDENTS OF A PUBLIC UNIVERSITY OF PARANAENSE

Authors

  • Vânia Claudia Pedroso Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Carla de Paula Santos e Silva Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Alison Martins Meurer Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Rosaly Machado Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Franciele Machado de Souza Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.47357/ufambr.v5i1.11199

Keywords:

Accounting, Motivation, Theory of Self-Determination, Entrepreneurial profile

Abstract

The Accounting course is one of the most requested among the applied social sciences courses and entrepreneurship has been growing dramatically. In this sense, this research sought to identify the motivational factors for entering the Accounting course and the entrepreneurial profile of students at a public university in Paraná. Under the theoretical lens of the Theory of Self-Determination, the motivations that fostered the desire and decision-making of the participants to join the course were identified, and under the perception of previous studies, the entrepreneurial profile was identified. Data collection took place through a questionnaire applied in person and 135 valid responses were obtained. In turn, descriptive indicators, in addition to the Spearman correlation technique, were used for data analysis purposes. The results showed that the respondents entered the Accounting course motivated by extrinsic factors, that is, aiming for better professional opportunities, stability in the employability sense, and for being a prestigious profession. Regarding the entrepreneurial profile, the results indicated that the respondents do not feel prepared or safe to open their own business. The result of the correlation analysis corroborated the result of the descriptive analysis indicating little motivation for entrepreneurship.

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Author Biographies

Vânia Claudia Pedroso, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Bacharel em Ciências Contábeis. Universidade Estadual de Ponta Grossa – UEPG

Carla de Paula Santos e Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Bacharel em Ciências Contábeis. Universidade Estadual de Ponta Grossa – UEPG

Rosaly Machado, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora Adjunta do Departamento de Contabilidade da Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora em Administração pela Universidade Positivo – UP

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Especialista em Gestão Industrial Conhecimento e Inovação pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Especialista pelo MBA em Contabilidade, Finanças e Auditoria do Centro Universitário Uniandrade

Bacharel em Ciências Contábeis pela  Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Franciele Machado de Souza, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora Adjunta do Departamento de Contabilidade da Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doutora em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná – UFPR

Especialista em Controladoria pela Universidade Federal do Paraná - UFPR

Bacharel em Ciências Contábeis pela  Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

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Published

2023-06-30

How to Cite

Pedroso, V. C. ., Silva, C. de P. S. e . ., Meurer, A. M., Machado, R., & Souza, F. M. de. (2023). MOTIVATION FOR ENTRANCE IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES AND ENTREPRENEUR PROFILE OF STUDENTS OF A PUBLIC UNIVERSITY OF PARANAENSE. UFAM Business Review - UFAMBR, 5(1), 15–36. https://doi.org/10.47357/ufambr.v5i1.11199