The Memory of the Slave Trade in Mozambique

An Analysis Based on the Local Curriculum at the 7 de Abril Primary School in the City of Inhambane

Authors

  • Bernardino Cordeiro Feliciano Universidade Pedagógica de Maputo
  • Eunísio Do Clério José Nhapossa Universidade Save

DOI:

https://doi.org/10.69696/somanlu.v24i2.16909

Keywords:

Slave Trade, Port of Inhambane, Local Knowledge, Local Curriculum

Abstract

It is known that Colonial Education in Mozambique fought the integration of local knowledge, considering it traditional and, therefore, backward, which would compromise the project of Portuguese colonialism. Immediately after independence, from the reformulation of the Colonial Education System (SEC) to the creation of the National Education System (SNE), through Law 4/83, local knowledge gained significance, although implied, in the training of students. Then, with the introduction of Law 6/92 and the approval of the New Basic Education Curriculum, in 2003, local knowledge under the name Local Curriculum became part of the curricular subjects and 20% of the teaching time was reserved for the Subject of Social Sciences that took place in the 4th-7th Classes. In this way, the article seeks to analyze the slave trade in the ports of Inhambane, as well as local knowledge at the Primary School at 7 of april in the City of Inhambane.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASÍLIO, G. O currículo local nas escolas moçambicanas: estratégias epistemológicas e metodológicas de construção de saberes locais. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p.79– 97, 2012.

BASÍLIO, G. Os saberes locais e o novo currículo do Ensino Básico. 2006. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação/ Currículo) - Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2006.

BLYDEN, E. Liberia as She Is. African Repository, v. 33, n. 11, 1857. Disponível em: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.hwrchv&view=1up&seq=336. Acesso em 20 de setembro de 2024.

BOBBITT, J. F. O Currículo. Porto, Portugal: Didáctica, 2004.

CAPELA, J. Moçambique pela sua História. Porto: Centro de Estudos Africanos, 2010.

CAPELA, J.; MEDEIROS, E. O tráfico de escravos de Moçambique para as ilhas do Índico, 1720-1902. Maputo: Núcleo Editorial da Universidade Eduardo Mondlane, 1989.

CASTIANO, J. A longa marcha duma educação para todos em Moçambique. Maputo: Imprensa Universitária, 2005.

FLORES, M. A.; FLORES, M. (1998). “O professor agente de inovação curricular.” In: PACHECO, J. A.; PERASKEVA, J. M.; SILVA, A. M. (Orgs.). Reflexão e inovação curricular. Braga: IEP/Universidade do Minho, 1998.

IBRAIMO, M. N.; CABRAL, I. Currículo Local: entre a retórica do prescrito e a realidade concreta. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO, TERRITÓRIOS E DESENVOLVIMENTO HUMANO, 2015, Porto. Atas do I Seminário Internacional, v. 2, 2015. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/entities/publication/d664812a-8447-4d39-a530-09ab3c0470d2. Acesso em: 10 de outubro de 2024.

INDE. O Currículo Local no Ensino Básico (Síntese do documento “Estratégias de Implementação do CL”). Maputo: INDE, 2003.

INDE. Integração do conhecimento local no Currículo do Ensino Básico: Pesquisa educacional sobre conhecimento Local/Indígena e Educação. Maputo: INDE, 2004.

INDE-MINED. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral: Objectivos, política, estrutura, plano de estudos e estratégias de implementação. Maputo: INDE, 2007.

LAITA, A. V. A fraca sistematização dos conteúdos do currículo local no Ensino Básico em Moçambique. WebArtigos, 2013. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/a-fraca-sistematizacao-dos-conteudos-do-curriculo-local-no-ensino-basico-em-mocambique/103831. Acesso em: 15 de março de 2024.

LEITE, C. O currículo e o multiculturalismo no sistema educativo português. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

LIBÂNEO, J. C. Didáctica. São Paulo: Editora Cortez, 1990.

MACAMO, E. S. A leitura sociológica: Um manual introdutório. Maputo: Imprensa Universitária, 2004.

MACAMO, S. L. Inventario nacional de monumentos, conjuntos e sítios. Maputo: Direcção Nacional do Património Cultural, 2003.

MANGUE, F. F. Factores da fraca abordagem dos conteúdos do currículo local na E.P 1º e 2º Graus de Devessa, Província de Inhambane. Maputo: UEM, 2019.

PACHECO, J. A. B. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 1996.

PILETTI, C. Didáctica Geral. São Paulo: Editora Ática, 2004.

SACRISTÁN, G. O currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

TOLEDO, M. A. L. T. História local, historiografia e ensino: sobre as relações entre teoria e metodologia no ensino de história. Brasília: UNB, 2010.

ZAMPARONI, V. De escravo a cozinheiro: Colonialismo e racismo em Moçambique. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2012.

ZONTA, D. Moçambique e o comércio internacional das oleaginosas (1855-1890). 2011. 145f. Dissertação (Mestrado em História da África) - Departamento de História, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2011.

Published

2024-12-31

How to Cite

FELICIANO, B. C.; NHAPOSSA, E. D. C. J. The Memory of the Slave Trade in Mozambique: An Analysis Based on the Local Curriculum at the 7 de Abril Primary School in the City of Inhambane. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 24, n. 2, p. 82–99, 2024. DOI: 10.69696/somanlu.v24i2.16909. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/16909. Acesso em: 22 apr. 2025.