Hearing and deaf
a relationship established and outsiders
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v23i1.13033Keywords:
Listeners, Deaf, Established and OutsidersAbstract
The essence of the life of the deaf goes through a tangle of situations in their historically constituted social and educational paradigms, whose factors are evidenced through theories and social practices. This article aims to establish a relationship between hearing people and the deaf with the concepts present in the works of Norbert Elias rela. With that, a bibliographical research was chosen that will be based on the work “The established and the outsiders: sociology of power relations from a small community”. It is understood with the study that the civilizing process occurs through the interaction between the subjects, that is, it is in the relationships that we build relationships.
Downloads
References
CASTRO, R. G. Libras: uma ponte para comunicação entre pais ouvintes e filhos surdos. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Especial Infantil e Fundamental). Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 1999.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos Indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
_______________. Civilização dos Pais. Revista Sociedade e Estado. Rio de Janeiro: Vol. 27, Número 3, p. 469-493, setembro/dezembro 2012.
_____________. Escritos & Ensaios: 1 estado, processo, opinião pública v. 1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.
ELIAS, N.; SCOTSON, J. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
STROBEL, Karen. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. Dissertação de Mestrado em fase de elaboração, na área de educação GES/UFSC, 2006.
GONÇALVES, Humberto Bueno; FESTA, Priscila Soares Vidal. Metodologia do professor no ensino de alunos surdos. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia das Faculdades OPET. Dezembro, 2013. Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revistapedagogia/pdf/n6/ARTIGO-PRISCILA.pdf. Acesso em 23/07/2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)