The burnout syndrome and the SARS-COV-2 pandemic

A study on teacher resilience with educators from the public network of Parintins-AM

Authors

  • Márcia Fernanda Costa do Nascimento Universidad de la Integración de Las Américas
  • Adson Manoel Bulhões Da Silva Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.69696/somanlu.v23i1.13026

Keywords:

Burnout syndrome, Parintins, SARS-COV-2, Educators

Abstract

This study was carried out in the public education network of the city of Parintins-AM, addressing a topic very relevant to the world of work, the Professional Exhaustion Syndrome, known as Burnout Syndrome. Specifically in the initial period of the pandemic experienced today, resulting from the SARS-COV-2 coronavirus, Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2, responsible for the disease COVID-19. The research was configured qualitatively with a case study approach. As for data techniques, participant observation, reports of teaching experiences that translate the voices of participants through interactions and semi-structured questionnaires were used. It is important to point out that it is not only the factors resulting from the
microsocial sphere of the school and their interrelationships that must be worked on so that the Burnout syndrome is attenuated, but part, above all, of macro organizational
factors, which must consider the health of the worker, in especially that of educators, as a very important bias in the development of healthy actions for professional wellbeing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Valéria Alaide; FREIRE, Jéssica Magalhães de; OLIVEIRA, Marcos Vinícius Macedo. Síndrome de Burnout em Professores das Escolas Públicas do Município de Buenópolis, MG. Revista de Atenção à Saúde, v. 15, n. 52, p. 5-10, 2017.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE DO BRASIL. Doenças Relacionadas ao Trabalho. Manual de Procedimentos para os Serviços de Saúde. Série A. Normas e Manuais Técnicos; n. 114. Brasília/DF – Brasil. 2001. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/doencas_relacionadas_trabalho1.pdf. Acesso em: 06/04/2021.

DALCIN, Larissa; CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout em Professores no Brasil: Considerações para uma Agenda de Pesquisa. Psicologia em Revista, v. 23, n. 2, p. 745-770, 2017.

LAZARI, Eliana Cristina Cruz; CODINHOTO, Elizangela. O Estresse de Professores em Sala de Aula. Revista FAROL, v. 2, n. 2, p. 98-112, 2017.

LIPP, Marilda Emanuel Novaes (Org.). O estresse do professor. São Paulo: Papirus, 2018.

LIPP, Marilda Emanuel Novaes. Pesquisas sobre Stress no Brasil: Saúde, Ocupações e Grupos de Risco. 3. ed. São Paulo: Papirus, 2001.

MIGUEZ, Vitor de Almeida; BRAGA, Jacqueline Ramos Machado. Estresse, Síndrome de Burnout e suas Implicações na Saúde Docente. Revista Thema, v.15, n° 02, 2018. RJ: Vozes,2010. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/861/781 Acessado em: 18/09/2020.

NASCIMENTO, M.F.C. A resiliência docente frente à síndrome de Burnout em tempos de pandemia do SARS-COVID19: um estudo de caso com educadores da rede pública de Parintins/AM. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Universidad de la Integracion de las Americas, Paraguai, 2021.

SANTOS, C.M.L. et al. O programa de formação e investigação em saúde e trabalho: a construção do conceito de saúde entre os professores de escolas públicas do município de Serra/ES. In: BARROS, M. E. B.; HECKERT, A. L. C.; MARGOTTO, Lilian (orgs). Trabalho e saúde do professor: cartografias no percurso. Ed. Autentica: Belo Horizonte, 2016.

Published

2023-08-08

How to Cite

NASCIMENTO, M. F. C. do; DA SILVA, A. M. B. The burnout syndrome and the SARS-COV-2 pandemic: A study on teacher resilience with educators from the public network of Parintins-AM. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 23, n. 1, p. 03–19, 2023. DOI: 10.69696/somanlu.v23i1.13026. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/13026. Acesso em: 24 jun. 2025.