From Concept to Experience: laboratory practical classes as a tool for Biology Learning in High School
DOI:
https://doi.org/10.65337/recsa.vol3.19215Keywords:
Basic education, Biology teaching, experimentation, Biology laboratoryAbstract
Traditional education, which prevailed for a long period in Brazilian schooling, has shown limitations in promoting students’ effective development. In this context, the use of diverse teaching methodologies in school settings has produced positive outcomes. Among these strategies, laboratory practical classes stand out, as they allow students to grasp theoretical content in a concrete manner. This study aimed to analyze how experimental activities can contribute to meaningful learning for high school students. The research, with a qualitative-quantitative approach, was conducted with two first-year high school classes, in which practical lessons were implemented, followed by an evaluative questionnaire. The results indicated difficulties in handling laboratory equipment, but also revealed strong interest and engagement from the students. It is concluded that experimental practices support student learning, stimulate scientific curiosity, and make the teaching process more dynamic and meaningful.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. 219 p.
BELOTTI, S. H. A.; FARIA, M. A. Relação professor/aluno. Saberes da Educação, v. 1, n. 1, p. 01-12, 2010.
BEVILACQUA, G. D.; COUTINHO-SILVA, R. O uso do microscópio em sala de aula e a aprendizagem sobre células para alunos do 5º ano escolar. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 11, n. 2, p. 1-16, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 10 out. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Portal da Legislação, Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 13 out. 2025.
CARVALHO, W. R.; LIMA, A. C. G.; FREITAS, R. S. Utilização do laboratório didático para o ensino de ciências e biologia no município de Tefé, Amazonas: condicionantes e fatores limitantes. In: NASCIMENTO, A. C.; SILVEIRA, C.; LOUREIRO, L. F.; SOUSA, M. J. S.; OLIVEIRA, P. T. Interfaces da Educação e da Docência na Amazônia. 1. ed. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2022. p. 99-109.
COSTA, T. P. A.; NOGUEIRA, C. S. M.; CRUZ, A. F. As atividades práticas no ensino de ciências: limites e possibilidades sobre o uso desse recurso didático no processo de ensino-aprendizagem. Revista Macambira, v. 4, n. 2, p. 1-21, 2023.
HATTIE, J. Aprendizagem visível para professores: como maximizar o impacto da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2017. 280 p.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2019. 199 p.
MEIRA, I. A.; SILVA, A. D.; SANTOS, M. C.; SANTOS, D. D.; FORTUNA, J. L. Ensino-aprendizagem através de práticas laboratoriais de microbiologia. Revista Ciência & Tecnologia: FATEC-JB, v.8, n.1, p. 1-8, 2016.
PESSOA, F. B.; MAKI, C. S.; FIALHO, M. C. Q. Estratégias pedagógicas para o ensino de citologia e histologia para os alunos do ensino médio. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 2, p. 138-146, 2018.
REIS, R. G. S. Do ensino tradicional à aprendizagem ativa: a APB no currículo do ensino fundamental I. Missioneira, v. 27, n. 5, p. 19-31, 2025.
SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de biologia por investigação. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 25-41, 2018.
SOARES, R. M.; BAIOTTO, C. R. Aulas práticas de biologia: suas aplicações e o contraponto desta prática. Dialogus, v. 4, n. 2, p. 53-68, 2015.
TOMLINSON, C. A. Differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development, 2014. 140 p.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. Narrativas digitais e o estudo de contextos de aprendizagem em rede. Revista de Educação a Distância, v. 1, n. 1, p. 32-50, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação, Ciências e Sociedade na Amazônia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.