UMA ABORDAGEM DIDÁTICA BASEADA NO PENSAR, SENTIR E FAZER PARA ELABORAÇÃO DE MODELOS CIENTÍFICOS

Authors

  • Maria Lúcia da Silva Marques Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Viviane Florentino de Melo Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Keywords:

Natureza da Ciência, Procedimentos científicos, Modelo científico

Abstract

In this report, we present the application of a didactic approach carried out through the adaptation of the experiment known as The Object in the Box. Our purpose was to teach scientific procedures and to develop a scientific model as the main objective of teaching about the nature of science. The activity was carried out with students from the nutrition course at a university in the Northeast, enrolled in a curricular component on chemistry fundamentals. The activity was structured to disentangle the deeply rooted idea that scientific procedures such as observation, formulation of hypotheses, experimentation, and validation of hypotheses, carried out mechanically and sequentially, result in scientific knowledge.We seek to demonstrate that knowledge emerges from the continuous interaction between thinking, feeling, and doing, articulating the conceptual and methodological domains when using scientific procedures. The proposal has the potential to be used at different levels of education to build knowledge about the Nature of Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Lúcia da Silva Marques, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Bacharelado em Química (1978) e mestre em Química Inorgânica pela Universidade Federal da Bahia (1991). Professora adjunto 4, do Departamento de Química Geral e Inorgânica, do Instituto e Química da Universidade Federal da Bahia. Cursa o doutoramento em didática das ciências, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, onde investiga sobre a estratégia didática inquiry based scien education, inquiry, ou ensino por investigação.

Viviane Florentino de Melo, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Sou licenciada em Química pela Fundação Universidade de Itaúna (UIT), Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense UFF e Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feria de Santana UFBA/UEFS. Iniciei pós-doutoramento em agosto de 2024 na Universidade de São Paulo USP. Sou professora adjunta da Universidade Federal da Bahia desde 2019. Atuo como docente permanente no programa de pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC). Sou uma das líderes do Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC). Meus objetos de estudo se concentram na área de Educação em Ciências, dentre os quais destacam-se processos de ensino e aprendizagem, discurso em espaços instrucionais, autoconceito acadêmico e profissional, instrumentos de avaliação, formação de professores e pesquisadores para esse campo. 

Published

2025-07-02