THE CHILD AND THE GUARANTEE OF LEARNING IN AN EQUITABLE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16834

Keywords:

(Auto)biographical research with children, Equity, Learning

Abstract

Our study provides partial results of a thesis research project in which we set out, among other things, to answer the following question: “what formative experiences are narrated in the context of learning in a school with a high IDEB?.” Our aim was to highlight the learning experiences that are part of the school's pedagogical routine. We adopted the epistemological principles of (auto)biographical research. The corpus of the research is the oral and written narratives of 20 (twenty) children and the narrative of the pedagogical coordinator. Theoretically, we draw on Passeggi et al. (2018); Crahay (2013), Ribeiro (2013; 2014). The results point to the school as a space for equity through educational actions that guarantee: attendance; complementary and individualized education in after-school tutoring and at the times when children are regularly enrolled; development of interdisciplinary pedagogical projects throughout the year, with a view to making learning effective; family participation in school activities.

Author Biography

Ana Maura Tavares dos Anjos, Faculdade de Educação e Ciências Integradas do Sertão de Canindé - FECISC/UECE

Professora da Faculdade de Educação e Ciências Integradas do Sertão de Canindé – FECISC/UECE. Pedagoga; Psicóloga. Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pós-doutoranda em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ANJOS, Ana Maura Tavares dos. Narrativas de crianças sobre suas relações com a escrita. 2021. 274 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, Natal, 2021.

BARROS, João Luiz da Costa; LIMA, Juliana Camurça de; PEREIRA, Lorhena Alves. Direito de ser criança: apontamentos jurídicos para sua proteção e desenvolvimento humano. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 1–17, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i3.15038. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/15038. Acesso em: 26 nov. 2024.

BORTOT, Camila Maria; SOUZA, Kellcia Rezende. Currículo e alfabetização: contradições da legislação em tempos neoconservadores. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.11799. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11799. Acesso em: 26 nov. 2024.

BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: Disponível em: http://bit.ly/2fmnKeD. Acesso em: 20 jun. 2017.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

CRAHAY, Marcel. Como a escola pode ser mais justa e mais eficaz? Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 09-40, jun. 2013.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Luís Passeggi. Natal: EDUFRN, 2014.

ESCOLA EMÍLIO SENDIM. Projeto político-pedagógico 2018. Ceará: Sobral. Escola Municipal de Educação, 2018

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GOLDENBERG, Luciane. Autobiografismo: desenho infantil e biografização com crianças em situação de acolhimento institucional 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

KASMIRSKI, Paula; GUSMÃO, Joana; RIBEIRO, Vanda. O PAIC e a equidade nas escolas de ensino fundamental cearenses. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 28, n. 69, p. 848-872, set./dez. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.

PASSEGGI, Maria da Conceição; NASCIMENTO, Gilcilene; RODRIGUES, Senadath. Narrativas de crianças sobre a escola: desafios das análises. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 155-169, 2018.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr. 2014.

RAWLS, John. Justiça como equidade: uma reformulação. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

RIBEIRO, Vanda Mendes. Justiça com equidade na escola, igualdade de base, currículo e avaliação externa. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 63-78, jun. 2013.

RIBEIRO, Vanda Mendes. Que princípio de justiça para a Educação Básica? Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 154, p. 1094-1109, out/dez. 2014.

SAVIANI, Dermeval. Para além da teoria da curvatura da 'vara’. In: Revista Ande, ano 3. São Paulo, 1982.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2024-12-31

How to Cite

ANJOS, A. M. T. dos. THE CHILD AND THE GUARANTEE OF LEARNING IN AN EQUITABLE SCHOOL. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–20, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16834. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16834. Acesso em: 7 jan. 2025.