EDUCAÇÃO FÍSICA E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16054

Keywords:

Physical Education, Historical-Critical Pedagogy, Pedagogical Practices, Social Transformation

Abstract

A POSSIBLE RELATIONSHIP AT SCHOOL BETWEEN PHYSICAL EDUCATION AND CRITICAL HISTORICAL PEDAGOGY

The objective of this article is to identify the obstacles and possibilities of the pedagogical practice of Physical Education from the perspective of Critical Historical Pedagogy. To fulfill this purpose, we carried out a State of the Art with a 10-year time frame - 2014 to 2023 and applied the body/corporeality content from the perspective of PHC to 125 students from Elementary School Final Series of the UFPA School of Application. We conclude that the use of PHC in Physical Education classes is very relevant because we observe the connection between the pedagogical practices of this discipline with the historical context, relating it to the students' reality, opening space to think critically about social, historical, cultural and economic aspects that permeate certain school content and encourage them towards social transformation, which is the main objective of PHC.

Author Biographies

Margarida do Espírito Santo Cunha GORDO, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação. Docente da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará – UFPA. Belém-Pará-Brasil. 

Maria Lilia Imbiriba de Souza COLARES, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Doutora em Educação. Professora Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA - Docente da graduação e da Pós-Graduação em Educação. Santarém-Pará-Brasil.

 

Victtor Antônio Barbosa de Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduando de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará – UFPA. Belém-Pará-Brasil. Bolsista PIBIC. CV: http://lattes.cnpq.br/9290323266761039.

Gabriela Lorrana da Silva DOURADO, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduanda de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará – UFPA. Belém-Pará-Brasil. Bolsista PIBIC.

References

ALBUQUERQUE, Joelma Oliveira; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Projeto histórico e projeto de escolarização: contribuições das teorias histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e abordagem crítico- superadora do ensino da educação física. Revista Poiésis, Santa Catarina, v. 14, n. 25, p. 52-70, 2020. Acesso em: 23 maio 2024. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965.

ANDRADE, Leonardo Carlos de; FURTADO, Roberto Pereira. Aproximações entre educação física e pedagogia histórico-crítica: uma análise da produção bibliográfica de 1996-2019. Movimento, Porto Alegre, v. 27, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/mrjXWWC8Rwtv6bRxGzwtktN/abstract/?lang=pt.

ANDRADE, Leonardo Carlos de; ANDRADE, Jéssica da Silva Duarte de; MOURA, Sérgio de Almeida. Pedagogia histórico-crítica e Educação Física: o ensino das práticas corporais de aventura nos anos iniciais. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020.e71786. Acesso em: 23 maio 2024.

BALZAN, Celso Sidinei; ORSO, José Paulino. Os desafios da institucionalização e implementação da pedagogia histórico-crítica nos anos iniciais do ensino fundamental de Itaipulândia-PR. Germinal Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 159-174, 2013. Acesso em: 23 maio 2024. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9707.

BARBOSA, Fabrício Teixeira. Pedagogia histórico-crítica e educação física escolar: um trabalho educativo com o conteúdo circo. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 5, p. 112–27, 2020. Acesso em: 15 jun. 2024. https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/2843.

CALHEIROS, Vicente Cabrera; FERREIRA, Liliana Soares. A educação física e a pedagogia histórico-crítica: aproximações. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, p. 1-19, 2021. Acesso em: 04 jul. 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659287.

CARNEIRO, Tayan Rogério Oliveira; MOTA, Joselene Ferreira; FRANÇA, Ney Ferreira; FREITAS, Rhenan Ferreira de. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para a organização do trabalho pedagógico do professor de educação física. Revista Foco, Curitiba, v. 16, n. 9, p. 1-17, 2023. Acesso em: 13 mar. 2024. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/2872.

COLARES, Anselmo Alencar; ARRUDA, Elenise Pinto de; COLARES, Maria Lília Imbira Souza. Pedagogia histórico-crítica e a superação do projeto civilizatório burguês. In: HERMIDA, Jorge Fernando. (org.). Pedagogia histórico-crítica e a defesa da educação pública. Paraíba: UFPB, p. 267-289, 2021.

ESCOLA DE APLICAÇÃO. Histórico. 2022. Disponível em: https://ea.ufpa.br/historico. Acesso: 21/06/2024.

FERREIRA, Antonio Leonan Alves. A atividade de ensino na educação física com fundamento na pedagogia histórico-crítica. Germinal Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 2, p. 108-120, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/17494. Acesso em: 15 mar. 2024

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GODOY, Arllda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2024

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (Orgs). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9.ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha; BENTES, Lívia Maria Neves; ALMEIDA, Raiana de Oliveira. Significações do corpo na Escola de Aplicação da UFPA. Revista Exitus, Santarém, v. 8, n. 2, p. 329 - 357, 2018. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/540. Acesso em: 20 mar. 2024.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

LIMA, Deivide Telles de; CORRÊA, Evandro Antônio; HUNGER, Dagmar. O ensino da educação física na infância: possibilidades à luz da pedagogia histórico-crítica. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 24, p. 110–125, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14450. Acesso em: 30 mar. 2024.

LOUREIRO, Robdson. Pedagogia histórico-crítica e educação física: a relação teoria e

prática. 1996. 284f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de

Piracicaba, Piracicaba/SP, 1996.

MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação física escolar, corpo e saúde: problematizações a partir das ciências humanas. Revista Corpoconsciência, Cuiabá, v. 26, n. 1, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/12105 Acesso em: 15 abr. 2024.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NASCIMENTO, Carolina Picchetti; FELICIO, Breno Francesconi. Da pedagogia crítica à pedagogia crítica: o movimento de elaboração de uma proposta de ensino de educação física. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 58, p. 1–19, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e55580 Acesso em: 220 mar. 2024

ORSO, Paulino. José. A implementação da pedagogia histórico-crítica: formas, exigências e desafios. In: LOMBARDI, José Claudinei; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; ORSO. Paulino José (orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Editora Navegando, p. 287-313, 2021. Disponível em: https://issuu.com/navegandopublicacoes/docs/ebook_pedagogia_hist_rico_critica. Acesso em: 15 mar. 2024.

PINHEIRO, T. A.; PIOVEZAN, N. M.; BATISTA, H. H. V.; MUNER, L. C. Relação dos procedimentos estéticos com satisfação da autoimagem corporal e autoestima de mulheres. Revista Cathedral, Caçari, v. 2, n. 1, p. 1-31, 2020.

Q EDU. Escola de Aplicação da UFPA. 2023. Disponível em: https://qedu.org.br/escola/15038688-escola-de-aplicacao-da-ufpa. Acesso em: 20 jun. 2024.

RIZZO, Deyvid Souza.; SOUZA Warley Carlos. Educação física escolar na sociedade contemporânea: desafios e perspectivas. Revista Educação Física em Revista, Belo Horizonte, v. 7, n. 3, p. 56-63, 2013. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/efr/article/view/3030. Acesso em: Acesso em: 20 jun. 2024

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 6, n. 6, p. 37–50, 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 15 mar. 2024

ROSA, Camila Cassemiro; DIAS, Carmen Lúcia; SANTOS, Daniela Ferreira dos. LIMA, Matheus Monteiro de. A formação inicial de professores em educação física: pensando acerca da pedagogia histórico-crítica. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v. 16, n. 8, p. 11297–11308, 2023. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/1583. Acesso em: 15 mar. 2024

SAMPAIO, Rodrigo P. de A.; FERREIRA, Ricardo Franklin. Beleza, identidade e mercado. Revista Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 120-140, abr. 2009.

SARBIN, T. R.; SCHEIBE, K. E. Studies in social identities. Nova Iorque: Praeger, 1983.

SIQUEIRA, Jaqueline Cristina Freire; SILVA, Luciene Ferreira da. As questões de gênero nas aulas de educação física, a formação de professores e a pedagogia histórico-crítica. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. espec. I, p. 1-18, 2023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17923 Acesso em: 15 abr. 2024.

SILVA, Matheus Bernardo; KLEIN, Lígia Regina. Apontamentos sobre a concepção fenomenológica do “se-movimentar” na educação física escolar: uma crítica elucidada pela pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 14, n. 60, p. 384–397, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640567/8126. Acesso em: 15 abr. 2024.

TOMAZ, Adriane Silva; REIS, Adriano de Paiva; LANDIM, Renata Aparecida Alves; MACIEL, Thiago Barreto. Pedagogia histórico-crítica e educação física no ensino fundamental: um trabalho educativo com a capoeira. Revista Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 1, p. 87–107, 2016. Disponível: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3959. Acesso em: 15 abr. 2024.

TAFFAREL, Celi Zulke. Pedagogia histórico-critica e metodologia de ensino critico-superadora da educação física: nexos e determinações. Revista Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 1, p. 5–23, 2016. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3962. Acesso em: 15 abr. 2024.

TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; COSTA, Cláudio dos Santos; VILAS-BÔAS JÚNIOR, Jaildo Calda dos Santos. O trato com o conhecimento da ginástica em classes multisseriadas: apontamentos da pedagogia histórico-crítica e da metodologia do ensino da educação física crítico-superadora para o currículo das escolas públicas. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. 1-15, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica (La pedagogía historico-crítica). Revista Binacional Brasil Argentina, Vitória da Conquista, v. 3, n. 2, p. 11-36, 2014.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 32ªed. Campinas: Autores Associados, 1999.

VIANA, Ludmila Siqueira Mota. O ensino da ginástica na escola: um relato de experiência com a pedagogia histórico-crítica. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e65327. Acesso em: 15 abr. 2024.

Published

2025-01-10

How to Cite

GORDO, M. do E. S. C.; COLARES, M. L. I. de S. .; OLIVEIRA, V. A. B. de .; DOURADO, G. L. da S. EDUCAÇÃO FÍSICA E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL . Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–20, 2025. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16054. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16054. Acesso em: 22 jan. 2025.