Pedagogical Pearls

the children's point of view and their perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13654

Keywords:

Early Childhood Education, Children Protagonism, Pedagogical Pearls

Abstract

This production aims to present reports of experiences, produced through observations and records of some children of the NEDI Casa Azul school, located in the municipality of Caucaia. The protagonists of this action are children in Early Childhood Education, grades II and IV, at the aforementioned institution. Our purpose is to demonstrate oralities present in the discourse established in the school context, here denominated Pedagogical Pearls. These constitute phrases, stimulated or not by mediators, produced by children, which demonstrate unusual responses by our children to questions asked by teachers. We applied the methodology that provided answers to questions (planned by the teachers) by the children. This production will contribute to reflect on the different responses and pedagogical intervention in the face of the children’s statements.

Author Biographies

Francisca Karla Botão Aranha, Prefeitura Municipal de Caucaia - Ceará

Doutora em Educação Brasileira (UFC). Mestre em Educação Brasileira (UFC). Especialista em Gestão Escolar (FAEL). Graduada em Pedagogia (UFC). Professora da Educação Básica no Município de Caucaia, Ceará, Brasil. 

Juliana Barbosa de Morais Weingartner, Prefeitura Municipal de Caucaia - Ceará

Mestre em Ciências da Educação (UCDB), Especialista em Psicomotricidade (FACPED), Educação Infantil (FATAP), Pedagoga (UVA), Professora da Educação Básica da Prefeitura Municipal de Caucaia, Ceará, Brasil. 

References

ANTÔNIO, Severino; TAVARES, Katia. Uma pedagogia poética para as crianças. 4. ed. Americana: Adonis, 2019. 112 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (DCNEIs). Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. 36 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

EATON, Heather et al. Espírito transcendente: honrar a criança e a religião: questões e insights. In: CAVOUKIAN, Raffi; OLFMAN, Sharna (org.). Honrar a Criança: como transformar este mundo. São Paulo: Instituto Alana, 2009. Cap. 6. p. 111-127.

FRIEDMANN, Adriana. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020. 200 p.

GONZÁLEZ REY, Fernando L. A pesquisa e o tema da subjetividade em educação. Psicologia da Educação, v. 13, p. 9-15, 2001. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/32815. Acesso em: 13 ago. 2023.

MORAES, Rosalina Rocha Araújo; FROTA, Ana Maria Monte Coelho. A creche entre a poesia e a ludicidade: diálogos com Manoel de Barros. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 23, n. 41, p. 209-234, set./dez. 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/4956. Acesso em: 13 ago. 2023.

REDIN, Marita Maria. Sobre as crianças, a infância e as práticas escolares. In: REDIN, Euclides; MULLER, Fernanda; REDIN, Marita Martins (Org.). Infâncias: cidades e escolas amigas das crianças. Porto Alegre: Mediação, 2007. p. 11-22.

SCHNEIDER, Mariângela Costa. O protagonismo infantil e as estratégias de ensino que o favorecem em uma turma de Educação Infantil. 2015. 147 p. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 2015. Disponível em: https://www.univates.br/bduserver/api/core/bitstreams/bd581a45-f2df-439d-8fdb-225b3d690cd9/content. Acesso em: 13 ago. 2023.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: ArtMed, 2003.

Published

2024-06-04

How to Cite

ARANHA, F. K. B.; WEINGARTNER, J. B. de M. Pedagogical Pearls: the children’s point of view and their perspectives. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 01–10, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13654. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13654. Acesso em: 17 jul. 2024.