TITLE REGULATION IN GEOGRAPHY TEACHING FROM THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A SCHOOL IN THE PUBLIC NETWORK OF MANAUS
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.13377Keywords:
Regency, Activities, Learning.Abstract
The Pedagogical Residency Program has evident importance with regard to the teacher training process, as it provides experience in the school environment, in addition to applying the theory seen at the University with practice in public schools in Manaus. Therefore, the Program is applied in a movement in the field of pedagogical knowledge, involving the university, the school, the residents, with basic education teachers having a central concern with the phenomena of teaching and learning. Based on this assumption, this report will highlight the experience of conducting at Escola Estadual de Tempo Integral Elisa Bessa Freire in order to report the activities applied throughout the Pedagogical Residency Program. In the educational process, the essential thing is to take advantage of everything the student has knowledge in their cognitive field and use it as a guide for the development of learning. Therefore, it is evident that, when developing conducting, you need to have a clear idea about the conception of the teacher you want to train, as the positioning requirement is strongly present, as it is a moment in the training process in which the future teacher is faced with the professional reality of teaching and school.
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: geografia. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998. Disponível em: Acesso em: 05 jul. 2023.
CALLAI, Helena C.; Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio C. (org.). Ensino de geografia: práticas e textualização no cotidiano / Antônio Carlos Castrogiovanni; Helena Copetti Callai, Nestor André Kaercher. – 11. ed. – Porto Alegre: Mediação, 2014. pp. 71-114
CALLAI, HELENA COPETTI. A Geografia Escolar – e os conteúdos da geografia. revista anekumene, 2011.
CASTROGIOVANNI, Antônia Carlos; BATISTA, Bruno Nunes. Aproximação e emergência para uma postura emancipatória no ensino da Geografia – Bem vindo á incerteza. Revista Ensino de Geografia, Recife, v.1, n.1, p. 1-16, dez. 2018.
CAVALCANTI, L. de S. A Metrópole Em Foco No Ensino De Geografia: o que/para que/para quem ensinar? In: PAULA, F. M. de A; SOUZA, V. C. de; CAVALCANTI, L de S. (Orgs.). Ensino de Geografia e metrópole. Goiânia: Gráfica e Editora América, 2017.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2002.
COLL, César et al. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Artmed, 2000.
CONTI, J. B. A reforma do ensino de 1971 e a situação da Geografia. Boletim Paulista de Geografia. São Paulo, n. 51, p. 57-74, jun. 1976
CORREIA, M. C. A Observação Participante enquanto técnica de investigação. Pensar Enfermagem, 1999.
COSTA, Rita de Cassia Marques; MOREIRA, Cileya de Fátima Neves. Fundamentos Metodológicos e Prática do Ensino de Geografia. Sobral: INTA, 2016.
DAUANNY, Erika; Barroso; LIMA, M. S.L.; PIMENTA, S. G. A produção teórica entre demandas da formação e do cotidiano escolar. Belo Horizonte: Interdiciplinar Sulear, v. 3, p. 01-18, 2019.
FILIZOLA, Roberto; FURLANETTO, Beatriz Helena. Fronteiras emocionais: a relação dos jovens com o saber. ENCUENTRO DE GEÓGRAFOS DE AMÉRICA LATINA (EGAL 2017), v. 26, 2017.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. (No prelo).
KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.
LIBÂNEO. José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: Desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v.46, n.159, p. 38-62, jan / mar. 2016.
MACEDO, E. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v.42, n.147, p.716-737, set./dez. 2012.
MARTINS, J. B. Observação Participante: uma abordagem metodológica para a Psicologia Escolar. Seminário Ciências Sociais / Humana, 1996.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MORAIS, A.C.R.M. Geografia: ideologia nos currículos do 1° grau. In: BARRETO, Elba Siqueira Sá (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. São Paulo: Autores Associados: Fundação Carlos Chagas, 1998.
NÓVOA, A. Imagens do futuro presente.Lisboa: Educa, 2009.
PERRENOUD, Philippe. Construir competências é virar as costas aos saberes. Pátio. Revista Pedagógica, v. 11, p. 15-19, 1999.
POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H.; LAPERRIÊRE, Anne; MAYER, Robert e PIRES, Álvaro. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes V. 2, 2008.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2009.
PONTUSCHKA, N.N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção, 4ª Ed, São Paulo: EDUSP, 2006
SOUZA, R.F.T.de. Os efeitos da BNCC na formação docente. Revista OKARA: Geografia em debate, João Pessoa, 2018, v. 12, n. 1, p. 69-79. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/okara>. Acesso em: 05 jul. 2023.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
UNIFESP. Plano pedagógico do curso de pedagogia. São Paulo, 2006/2010. Disponível em: Acesso em: 14 abr. 2021.
VESENTINI, J. W. (Org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004.
YOUNG, Michael. Pra que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v.28, n.101, p. 1287-1302, set. /dez. 2007.