Políticas e práticas de formação na educação básica no contexto da pandemia

Authors

  • Eliana Santana Lisbôa Universidade Federal do Paraná – Setor Palotina
  • Raquel Angela Speck Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.11578

Keywords:

Políticas públicas, Inclusão digital, Formação docente, Tecnologias educacionais

Abstract

This article provides an overview of the situation experienced by covid-19, more specifically in the Brazilian educational context. This is a literature review study, with a qualitative approach, which problematizes topics such as the legal apparatus that emerged to regulate the educational offer during the period of covid-19, the difficulties observed regarding the full access of all to digital resources in a country where digital inclusion still has limitations and, also, the challenges posed to teacher training and practice for the use of Digital Information and Communication Technologies. In the final considerations, it is discussed that the pandemic has brought to light the immense digital divide that exists in our society and it is pointed out that this moment should serve to work with public policies and educational institutions. the purpose of promoting and expanding access to digital resources and teacher qualification for their pedagogical use.

Author Biographies

Eliana Santana Lisbôa, Universidade Federal do Paraná – Setor Palotina

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (1999), mestrado em Educação - Tecnologia Educativa pela Universidade do Minho (2010) e doutorado em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (CIED) (2013). Foi especialista em educação - Secretaria Municipal de Educação de São Luís, coordenadora do Curso de Licenciatura em Computação da UFPR. Atualmente é e professor adjunto I da Universidade Federal do Paraná, atuando principalmente nos seguintes temas: actor-network theory, e-moderation, collaboration, estágio, docência, supervisão, e-moderation, colaboration, social network, interaction, social network analysis, density, coh e tic, internet, computador.

Raquel Angela Speck, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação (Políticas e Gestão em Educação) pela Universidade Estadual de Maringá (2018). Mestre em Educação (Políticas Públicas) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010). Atualmente é professora na Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Setor Palotina, onde responde pelas disciplinas de Políticas Educacionais, Fundamentos da Educação, História da Educação, Legislação e Diretrizes Educacionais e Gestão Escolar, nos cursos de Licenciatura em Ciências Exatas, Licenciatura em Computação e Licenciatura em Ciências Biológicas. Membro do grupo de pesquisa CNPQ: Tecnologias Digitais na educação: formação, desenvolvimento e inovação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Políticas Educacionais e Infância (GEPPEIN) e da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG).

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Published

2023-06-08

How to Cite

SANTANA LISBÔA, E. .; ANGELA SPECK, R. Políticas e práticas de formação na educação básica no contexto da pandemia. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.11578. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11578. Acesso em: 3 jul. 2024.