Estratégias metodológicas em tempos de pandemia
perspectivas de uma docente em formação
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.11400Keywords:
Scientific Knowledge;, Science teaching;, Experimental Classes.Abstract
Science teaching has undergone several adaptations, all with the aim of improving the quality of learning and especially scientific knowledge. For this, there is a need to adopt methodologies that are not usually used in a traditional classroom. The face of the Covid-19 pandemic has brought a series of challenges to society. In the educational context, education professionals found themselves in an extremely new and challenging scenario, where they had to seek new alternatives for teaching, adopting some measures such as remote class. This report discusses the academic experiences acquired during a discipline of the Science Degree: Biology and Chemistry course at the Federal University of Amazonas, the methodological strategies adopted, evaluation of the methodological context, and association theory and practice, in the midst of facing and overcoming the pandemic caused by the Corona Virus. This work has a qualitative character, based on a methodology of the study of individual phenomena and/or social processes. In this context, the study is characterized by the discussion about didactic sequences endowed with audiovisual means in the teaching and learning process, in addition to experimentation with the aim of boosting the construction of scientific knowledge. It is essential that teachers are prepared from their initial training, and through several other strategies so that the teaching and learning process can be successful. The experiences reported here demonstrate a growing and positive evolution of the use of strategies as support tools for science learning, and their importance in the construction of knowledge.
References
BATISTA, F. A.; COELHO, E. G.; COSTA, R. D. S. Prática de ensino em Química e a utilização de recursos tecnológicos durante o ensino remoto. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 3, n. 1, 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. O que é a Covid-19? Brasília: ministério da saúde, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/o-que-e-o-coronavirus. Acesso em: 05 abr. 2022.
FREITAS SOARES, I., PRADO, G. M., MANCINI, K. C., PIROVANI, J. C. M. A representatividade do PIBID no ensino de Ciências e na formação docente. Kiri-Kerê-Pesquisa em Ensino, v. 2, n. 5, 2020.
HALFEN, R. A. P., NACHTIGALL, S. M. B., MERLO, A. A., RAUPP, D. T. Experimentos químicos em sala de aula utilizando recursos multimídia: uma proposta de aulas demonstrativas para o ensino de Química Orgânica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 2, p. 270-294, 2020.
LOPES, Z.; LOPES, L. A. Sequência didática para o ensino de citologia na educação de jovens e adultos. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, p. 13968-13977, 2021.
MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em Tempos de Pandemia no Brasil: Saberes fazeres escolares em exposição nas redes. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, p. 215-224, 2020.
PEREIRA, A. S.; SHITSUKA, D. M.; PARREIRA, F. J.; SHITSUKA, R. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. 2018. E-book.
PROENÇA, M. A. Prática docente: a abordagem de Reggio Emilia e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. 1. ed. São Paulo: Panda Educação, 2018.
SANTANA, D. E. R. F. Análise de plataformas de streaming de vídeos e sua relação com TIC no ensino de ciências para a educação básica. 2020.
SANTOS, A. N. B.; LIMA BESSA, F. G. C. ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA: avanços e perspectivas a partir de reflexões e contextos da atualidade. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 2, p. 16-16, 2021.
SANTOS SILVA, D.; ANDRADE, L. A. P.; DOS SANTOS, S. M. P. Alternativas de ensino em tempo de pandemia. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e424997177-e424997177, 2020.
SILVA, E. H. B.; SILVA NETO, J. G.; SANTOS, M. C. Pedagogia da pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista LatinoAmericana de Estudos Científicos, p. 29-44, 2020.
SILVA, F. N., DA SILVA, R. A., DE AMORIM RENATO, G., DE CÁSSIA SUART, R. Concepções de professores dos cursos de Química sobre as atividades experimentais e o Ensino Remoto Emergencial. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-21, 2020.
SILVA, J. L., DA SILVA, D. A., MARTINI, C., DOMINGOS, D. C. A., LEAL, P. G., BENEDETTI FILHO, E., FIORUCCI, A. R. A utilização de vídeos didáticos nas aulas de química do ensino médio para abordagem histórica e contextualizada do tema vidros. Química Nova na Escola, v. 34, N° 4, p. 189-200, 2012.