A pseudoqualidade da gestão integrada da escola (GIDE) na SEMED/Manaus

Authors

  • Luciana de Lima Pereira Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Selma Suely Baçal de Oliveira Universidade Federal do Amazônas -Ufam

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.10668

Abstract

This article is an invitation to read the thesis called “School is not a company: the pseudo-quality of GIDE in schools in Manaus”, which received the award of  the Dean of Research and Graduate Studies at the Federal University of Amazonas ( PROPESP/UFAM), in the year 2021, in the area of Education. It problematizes the stated educational quality propagated by GIDE at SEMED/Manaus in the period from 2014 to 2018, under the consultancy of the Instituto Áquila Company. It is based on classic and contemporary authors from both the Marxist and business traditions. The research is based on document analysis of contracts established between SEMED/Manaus and the Instituto Áquila Company, in addition to questionnaires and semi-structured interviews. It concludes that, through the GIDE with its rigid elements of monitoring school work, the Municipal Education Network collaborates for the preparation of cheap, "certified" and easily replaceable labor in the Industrial Pole of Manaus. In this way, the thesis presented here contributes to facing the numerous Amazonian challenges, since it addresses a theme of undeniable relevance that needs to be integrated into similar studies both at the local level and in other Latin American countries that coexist with similar processes of privatization of management and teaching. It highlights that the business practice carried out through GIDE and replicated in schools in Manaus produces a pseudo-quality of teaching and will result in the disqualification of the peculiar work of the school itself.

 

Keywords: Work and Education; Integrated Management of the School- GIDE; Pseudoquality.

Author Biographies

Luciana de Lima Pereira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão e Orientação Educacional pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM/2006). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (UFAM/2007). Possui mestrado em Educação (UFAM/2013). É doutora em Educação na linha de pesquisa: Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional (UFAM/2020). Tem experiência na área da Educação Básica e Superior. É funcionária pública estadual e municipal exercendo as funções de pedagoga e formadora na Educação Básica modalidade EJA. Pesquisa os seguintes temas: trabalho, qualificação, gestão do trabalho, gestão escolar, qualidade da Educação Básica

Selma Suely Baçal de Oliveira, Universidade Federal do Amazônas -Ufam

É Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas, no Brasil. É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Nasceu no estado do Amazonas, no Município de Manaus. Em 2002 recebeu o título de Doutora em Educação, pela Universidade de São Paulo. Suas pesquisas se voltam para os temas relacionados ao Estado, Sociedade e Educação, com ênfase em Políticas Públicas, Trabalho e Relação Público/Privado em Educação. É autora de quatro livros e diversos artigos em periódicos. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação, certificado pelo CNPq. Atualmente é Pró-reitora de Pesquisa e Pós-graduação da UFAM/Brasil

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Published

2021-12-30

How to Cite

DE LIMA PEREIRA, L.; SUELY BAÇAL DE OLIVEIRA, S. A pseudoqualidade da gestão integrada da escola (GIDE) na SEMED/Manaus. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 6, n. 01, p. 01–14, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v6i01.10668. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10668. Acesso em: 30 jun. 2024.