Ações educacionais na pandemia (covid-19) no sistema estadual de ensino-Pará

Authors

  • Tânia Castro Gomes Universidade Federal do Oeste do Pará UFOPA
  • Maria Lília Imbiriba Sousa Colares Universidade Federal do Oeste do Pará UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.10451

Keywords:

Pandemia, Ações Educativas, Práticas Pedagógicas

Abstract

In this article, the objective is to describe and understand the teaching actions in the State of Pará in the context of the Covid-19 pandemic. We focus on the consequences that permeate this process, the implications that influenced the reorganization of pedagogical practices and the adaptation to the new educational format. The research was developed considering the legal and bibliographic documents, which support the actions in the pandemic context with documentary data collected during the period from March to December 2020. The survey was carried out focused on the productions published on the websites of the Official State Press do Pará (IOEPA), at CEE/PA and at SEDUC. Through them, the tabulation of the entire production of the legislation disseminated during the year 2020 was carried out. In addition to this, with regard to the bibliographic research, we have the contributions of Resende (2021), Saviani (2020) and Soares, L de V., Colares, MLIS, & Colares, AA (2021). Discussions point out that the pandemic brought, in a more forceful way, issues that were already present both in the health area, because of the health crisis, as in the socioeconomic, technological and, mainly, in the educational situation.

 

Keywords: Pandemic; Educational Actions; Pedagogical Practices.

Author Biography

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará UFOPA

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente do Curso de Pedagogia, do Programa de Pós-graduação em Educação/Ufopa e do Programa de Pós-graduação em Educação da Amazônia/PGEDA, polo Ufopa. Coordenadora Adjunta do PPGE/Ufopa e do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil – HISTEDBR/UFOPA”. É Vice coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos de Educação das Regiões Norte e Nordeste Vice presidente da Região Norte da Sociedade Brasileira de Educação Comparada/SBEC (2020-2022). Bolsista do CNPq - Brasil.

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Published

2022-10-24

How to Cite

CASTRO GOMES, T.; IMBIRIBA SOUSA COLARES, M. L. Ações educacionais na pandemia (covid-19) no sistema estadual de ensino-Pará. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, 2022. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.10451. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10451. Acesso em: 4 dec. 2024.