NON – FORMAL SPACES IN THE AMAZON: BUILDING DEMISTIFIED LOOKS IN TEACHER TRAINING IN BOA VISTA - RORAIMA
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.10031Keywords:
Amazônia; Cultura Científica; Espaços Não Formais; Formação de Professores.Abstract
Non-Formal Spaces (ENFs) have shown great contributions to the expansion of scientific culture, based on motivating classes that generate cognitive gains in students. Addressing the potential contributors of ENFs from the initial training of teachers will contribute to the possibility of greater use of these spaces in their planning. In this context, the work aimed to discuss the potential contribution of NFEs in the Amazon, in Teacher Education in Boa Vista - RR, in the perspective of demystifying the use of these spaces in teacher planning. The present work contemplates a qualitative approach, with an exploratory and descriptive objective, carried out with 10 academics of Chemistry and Biological Sciences at the State University of Roraima (UERR), from a training course for teachers in training, on the theme “The Non-Formal Spaces of Boa Vista/RR and their potential contribution to Science Teaching”. It was found that the discussion on the topic increased the number of NFEs known by academics, as well as broadened the perspectives of future teachers regarding the use of these spaces in their pedagogical practice. It can also be concluded that although most academics recognize some contributions from the use of ENFs for the teaching and learning process, there is still the importance of reflecting on the need to break with the demystifications in the training of teachers who tend to use outdated means and that they contribute little to Science Education.
References
ARAÚJO, Clodoaldo Pires. O Ensino de Ciências no Ensino Fundamental em diferentes espaços educativos usando o tema conservação da fauna amazônica. 2014. 105f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências na Amazônia) - Universidade do Estado do Amazonas, Parintins, 2014.
AZEVEDO, Alice Ferreira; AMARAL, Marise Basso. Espaços não formais de educação: uma discussão sobre a formação docente. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2019. [Anais]. Natal, RN - 25 a 28 de julho de 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/listaresumos_1.htm. Acesso em: 17 de out. 2020.
ALVES, Wanderson Farias da Silva et al. A formação do professor de ciências e os saberes da docência: tecendo aproximações com a situação de estudo. XI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2017. [Anais]. Florianópolis, SC - 3 a 6 de julho de 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1725-1.pdf. Acesso em: 15 de nov. de 2020.
CASCAIS, Maria das Graças Alves; FACHÍN-TERÁN, Augusto. Os espaços educativos e a alfabetização científica no ensino fundamental. Manaus: Editora & Gráfica Moderna, 2015.
CHAVES. Rosana Cléia de Carvalho. O potencial do Parque Germano Augusto Sampaio e a Alfabetização Científica de estudantes da Educação Infantil em uma escola Municipal de Boa Vista/RR. 2017. 181 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, 2017.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências Fundamentos e Métodos. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GHEDIN, Iliane Margarete; CASTRO, Patrícia Macedo de. Contribuições das aulas de campo em espaços não formais em curso de licenciatura em ciências biológicas na Amazônia. In: II SEMINÁRIO ESTADUAL DE PRÁTICAS EDUCATIVAS, MEMÓRIAS E ORALIDADES. [Anais]. Teresina, PI - 21 a 23 de agosto de 2015. Disponível em: file:///C:/Users/Home/Downloads/161-30072015-181806%20(1).pdf. Acesso em: 16 de nov. de 2020.
JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão. Uberlândia, v. 7, p. 55-66, 2008.
LAU, Peuris Frank Rodrigues; CASTRO, Patrícia Macedo de. Guia Prático para utilização do espaço não formal Parque Ecológico Bosque dos Papagaios no Ensino de Ciências. Boa Vista, RR: UERR, 2014.
MARANDINO, Martha. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de ciências: questões atuais. Cad. Bras. Ens. Fís, v. 20, n. 2. p. 168-193, ago. 2003.
MOREIRA, Saídea Regina de Souza; TEIXEIRA, Alcinda de Souza Muniz. Impactos ambientais causados pela ação do homem no Igarapé Grande em Boa Vista/RR. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática – REAMEC. Cuiabá, MT, v. 7, n. 1, jan./jun, 2019.
NASCIMENTO, Cristina Maria Costa do. Programa Embrapa & Escola: o ensino de ciências e os processos histórico-cultural de Vygotsky no nível fundamental II. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, 2017.
OLIVEIRA, Andreza Rayane Holanda de; SILVA, Cirlande Cabral. Os espaços não formais amazônicos como potencializadores de aprendizagem para o ensino de ciências: uma perspectiva a partir da teoria fundamentada. Investigações em Ensino de Ciências – ienci. v. 24 (3) p. 59-73. Disponível em: file:///C:/Users/Home/Downloads/1255-4024-2-PB%20(1).pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
PEREIRA, Alba Flora; SILVA, Verônica Freitas. A mediação da aprendizagem em espaços não formais com estudantes da rede pública. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2019. [Anais]. Rio Grande do Norte, Natal, RN - 25 a 28 de julho de 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1383-1.pdf. Acesso em: 05 de dez. de 2020.
SOUSA FILHO, Filomeno de. A formação de conceitos em ciências nas séries iniciais do ensino fundamental no Minizoo 7º BIS/RORAIMA. 2014. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, 2014.