Being a binder and training in Psychology

experience report from members of the Academic League of Phenomenological-Existential Psychology (LAPFE/UFAM)

Authors

Keywords:

Training in psychology, academic league, psychology students, phenomenological method.

Abstract

One of the elements proposed by the National Curricular Guidelines for Psychology courses is the overlap between theory and practice in psychologist training. One of the instances in which this movement is experienced is the inclusion of students in Academic Leagues, which in Psychology presents a marked deficit. The objective of this article is to present, through experience reports from members of the Academic League of Phenomenological-Existential Psychology (LAPFE), the impacts on academic training caused by experiencing the possibilities that arise in walking as members. It is a qualitative study, supported by the phenomenological research method in Psychology. The data were analyzed under the bias of Heidegger's theory, Merleauponty's theory and the three-gaze clinic. 6 thematic categories were created, namely: 1. Structure and activities of the League; 2. Participation and involvement of members; 3. Collaboration with educational institutions; 4. The League as a support network; 5. Challenges and learning; 6. Impacts on training: understanding Ariadne’s thread. It is concluded that the student experience in the Academic League results in a macro understanding of the practice of Psychology and its pluridimensionality in the niches where it is located, that is, sociocultural and historical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janderson Costa Meira, Faculdade Escola Superior Batista do Amazonas - Esbam

Janderson Costa Meira

Mestrando em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pós-graduado em Psicologia Hospitalar e Saúde (Faculdade Prominas). Pós-graduado em Psicologia Organizacional (Faculdade Única). Pós-graduado em Docência do Ensino Superior (Faculdade Anhanguera -São Paulo). Pós-graduando em Psicologia Clínica Fenomenlógico-Existencial (Vision-AM). Graduado em Psicologia (ESBAM). Gestor de Recursos Humanos (UNIP). Diretor Geral da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LAPFE/UFAM). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Email: jandersonmeiraa@gmail.com Ocird: https://orcid.org/0000-0001-9145-6465

Gabriela Monteiro da Silva, UniNorte - Ser Educacional

Gabriela Monteiro da Silva

Pós-graduanda em Psicologia Clínica Fenomenológico-Existencial. Bacharela em Psicologia formada pela UniNorte - Ser Educacional. Diretora de Comunicação da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LAPFE). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial da UFAM (Labfen). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial certificado pelo CNPq. E-mail: gabrielamonteiro.psicologia@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-6998-432X

 

Lindsey Dawanna Marques Pinto, Faculdades Fametro

 

Pós Graduanda em Clínica Fenomenológica-Existencial, VISION - AM. Graduanda em Psicologia pela Faculdade Fametro. Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial - LAPFE (FAPSI/UFAM). Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). E-mail: lindseydawannax@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0009-0004-6370-8011

 

João Lucas Gomes da Silva, Universidade Nilton Lins

 

Graduando em Psicologia pela Universidade Nilton Lins. Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológica-Existencial (LAPFE/UFAM). Membro do Laboratório de Pesquisa de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq).

E-mail: joaolucasgomes1020@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0009-0004-1496-4182G

 

Viviane de Carvalho Harraquian, Universidade Nilton Lins

 

Graduada em Direito pela Faculdade Martha Falcão/Wyden, Graduanda em Psicologia pela Universidade Nilton Lins. Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológica-Existencial (LAPFE/UFAM). Membro do Laboratório de Pesquisa de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq).

E-mail: viviharraquian@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-9441-449X

 

Larissa Sena de Souza, Faculdade Escola Superior Batista do Amazonas - Esbam

Pós Graduanda em Clínica Fenomelógica-Existencial, VISION - AM; Graduanda em Psicologia, pela Faculdade Escola Superior Batista do Amazonas (ESBAM); Plantonista do projeto de extensão Plantão Psicológico em escolas da rede pública de ensino; Diretora de eventos da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico Existencial (LAPFE) Membro do laboratório de pesquisa em Psicologia Fenomenológico Existencial (LABFEN). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). E-mail: lariissa.sena26@gmail.com. Ocird: https://orcid.org/0009-0003-3204-3515

Marcelo Araújo Frazão, Faculdades Fametro

Pós Graduando em Clínica Fenomelógica-Existencial, VISION - AM. Graduando em Psicologia pela Faculdade Metropolitana de Manaus - FAMETRO. Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológica-Existencial (LAPFE/UFAM). Presidente da Liga Acadêmica em Saúde da Família e Comunidade (LAESC/FAMETRO). Membro do Laboratório de Pesquisa de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). E-mail: marcelo.skatista.frazao@gmail.com . Orcid: https://orcid.org/0009-0003-6470-7961

 

Published

2023-12-31