AN ESSAY ON TEACHING

THE PERSPECTIVES OF TEACHING IN PUBLIC EDUCATION IN BRAZIL

Authors

Keywords:

Teacher, school, public education, education

Abstract

Scientific constructions have a common basis, education, where the basis for the construction of knowledge emerges for each individual. The way education and everything involved in the learning process offered by a country can define the way different sectors, services and even the structure that this society will have. In this article, we sought to provide a synthesis of Brazilian education, highlighting the role of the teacher, their performance and functions throughout the social changes occurring in the country. To do this, it was necessary to go through the path of understanding the historical process of Brazilian education, the regulation of teaching in the country, analyze methodological approaches and new technologies and understand being a teacher its obstacles and challenges. With this it is clear that the evolution of teaching also corroborates the changes in the role of the teacher, in the representation that he had and now has, in the functions occupied, in the guidelines of academic-scientific practice, it was also possible to explore the most common methodologies and how they remained in teaching, the current perspectives of the teaching profession, in addition to seeking to present an overview of public education and its functioning.

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Author Biographies

Jane da Silva Paes, Universidade Federal do Amazonas

Jane da Silva Paes

Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas -UFAM.  Especialista em Psicologia Clínica de Base Fenomenológica pelo Instituto de Ensino Vision.  Especialista em Saúde Coletiva pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI).  Bacharela e Psicologia pela UFAM. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Única de Ipatinga (FUNIP).  Professora do curso de Psicologia da Universidade Nilton Lins (Manaus-AM). Preceptora em Psicologia na Pós-graduação em Saúde Pública com ênfase em Estratégia de Saúde da Família (UEA/ESAP). Coordenadora Adjunta da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LAPFE/UFAM). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial LABFEN (FAPSI/UFAM). Supervisora no Projeto   de   Extensão   Plantão   Psicológico   em   escolas   do   sistema público de ensino em Manaus.  E-mail: janedasilvapaes@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9683-8518

Klévia Paes Monteiro, SEDUC-Am

Graduada em licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas. Graduada em licenciatura em História pela Universidade Estácio de Sá - Amazonas. Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial - Faculdades Idaam. Especialista em Geografia e Meio Ambiente pela Faculdade Acesita - Timóteo (MG). Especialista em Metodologia em História e Geografia pela Faculdade Acesita - Timóteo (MG). Graduanda em enfermagem pela Fametro - AM (Pólo Urucará). Atua como professora da educação básica do município de Urucará - AM com vínculo efetivo - Concurso Público. Atuou em pesquisas, monitoria e projetos de iniciação científica pela Universidade Federal do Amazonas, com publicações em revistas como Unesp,  Monte Claros, Ufu de Uberlândia e UFAM, além de publicações em congressos. Esteve com vínculo empregatício com a AADC - Agência Amazonense de Desenvolvimento Cultural, Escolas Idaam e Colégio Santa Dorotéia. E-mail: kleviapaes@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0009-0009-0140-2857

Published

2023-12-31